Patrick Kicken wordt geboren in 1974. Zijn radiocarrière begint bij lokale Belgische zenders, net over de grens. Maar al snel zien ook de Nederlandse stations zijn talent. Eind jaren ’80 stapte hij over naar de lokale omroepen in eigen land (bij onder andere Mystique, Grensland en Royaal). Het is hem al snel duidelijk dat hij meer wil. Hij gaat meedoen aan een DJ-contest van Club Veronica, waar hij op de tweede plaats eindigt. Ook stuurt hij demo’s naar verschillende radiostations in de hoop hun interesse te wekken.
En dat gebeurt ook. Niet veel later wordt hij gebeld door Daniël Dekker en kon hij aan de slag bij de TROS op 3FM. Vanaf 1995 presenteert hij daar de ‘Havermoutshow’, de ‘Mega Top 100’, de ‘Cyber Top 50’ en de ‘Zinderende Zaterdag’. In die tijd ontmoet hij ook de groten der aarde. Hij heeft interviews met Robbie Williams, John Travolta en Gloria Estefan. Maar ook achter de schermen speelt Patrick een grote rol. Zo maakt hij deel uit van de muziekredactie en is hij verantwoordelijk voor de muziekkeuze van verschillende programma’s. Daarnaast kom je Patrick nog tegen als DJ op grote feesten door het hele land en leent hij regelmatig zijn stem voor commercials en voice-overs.
Na een meningsverschil vertrekt Patrick bij 3FM. Een jaar lang is het rustig, maar in de zomer van 2004 valt hij in voor Rob van Someren op Radio Veronica. De samenwerking bevalt zo goed dat hij een vast stekkie krijgt. Zo presenteert hij de programma’s ‘Kicken & Co’, ‘Kicken voor je Kiezen’ en ’Keihard Kicken’. Sinds 8 augustus is Patrick het eerste wat je hoort als je wakker wordt. Van 05.00 uur tot 09.00 uur presenteert hij dan iedere werkdag: ‘Kicken Wordt Wakker!’.
Foto: Radio Veronica Persdienst / Daniel J. Ashes.
– Op Radio Veronica kwam je op de plek van Jeroen van Inkel. Was het moeilijk om hem op te volgen?
Het was even wennen in het begin, voor de luisteraars en voor mezelf natuurlijk ook. De luistercijfers van Jeroen waren toen hij wegging onder het gemiddelde luistercijfer van het hele station. Dus er is wel wat druk om deze cijfers te verbeteren. Gelukkig krijg ik de tijd van Radio Veronica om iets op te bouwen. Ik zit nu na een half jaar ongeveer gelijk met het stationsgemiddelde, en een dik procent boven Van Inkel’s cijfer toen hij wegging, dus dat geeft vertrouwen voor de toekomst.
– Je maakt jouw ochtendshow zonder sidekicks. Hoe bevalt dat?
De luisteraar is de sidekick. Dus in die zin bestaan sidekicks ook ’s ochtends vroeg bij Radio Veronica. Interactie, al is het dan via een telefoonlijn, dat is toch waar andere mensen op reageren en wat (ochtend)radio tot leven brengt denk ik. Vaste bellers als Ivo, Bakker Bezemer en Groentenboer Ben en natuurlijk niet te vergeten de leukste nieuwslezer van Nederland: Arend Langenberg! Zij zorgen ervoor dat ik niet alles in mijn eentje hoef te doen. Gelukkig maar, zou saai worden.
Het moet ook maar net klikken met een vaste co-host. Ik ben daar altijd een beetje huiverig voor. Klikt het niet dan kan het kromme tenen radio opleveren. Heb in mijn leven tot nu toe eigenlijk maar twee goeie sidekicks gehad, dat waren Sander en later Bart, tijdens mijn nachtprogramma ‘Kicken voor je Kiezen’. Bart is helaas veel te vroeg overleden, Sander heeft andere bezigheden. De eerste maanden bij Radio Veronica met Ron Bisschop waren ook leuk om te doen. Alleen Ron is toch eigenlijk ook meer een deejay in hart en nieren, die lekker zelf wil schuiven. Ik ken het gevoel, uit mijn tijd als sidekick/producer bij ‘Stenders Vroeg’.
– Alle ochtendprogramma’s beginnen om zes uur ’s ochtends, waarom het jouwe al om vijf uur?
Omdat Nederland tegenwoordig zijn luiken ook al rond 5 uur opent. Veel mensen willen de files voor zijn en vertrekken al rond half zes van huis. En er zijn natuurlijk talloze beroepen waarin je gewoon zo vroeg op moet of nog wakker bent. Bovendien is een 4 uur durend programma toch lekkerder dan 3 uur, ’s ochtends vroeg. Nog een voordeel: om 5 uur beginnen levert toch een kleine voorsprong op de concurrentie op, die toch allemaal pas om 6 uur beginnen en dan vaak nog een uur nodig hebben om op gang te komen.
– Zou je niet liever een programma in de middag maken, zodat je wat meer kunt uitslapen?
Nee joh, nu heb ik tenminste iets aan mijn dag! Rond half één ‘s middags ben ik klaar met de voorbereidingen voor de dag erna en dan ligt de hele dag nog open. Alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik ’s middags nog vaak een tukkie doe, effe lekker siësta. Heerlijk, zeker in de winter.
– Hoe verklaar je het succes van Radio Veronica?
Radio Veronica heeft de meest ervaren deejays van Nederland in huis. Ferry Maat, Rob van Someren, Bart van Leeuwen, Peter Teekamp, Kas van Iersel, te veel om op te noemen. Voor veel mensen zijn dit toch al jarenlang “vriendjes op de radio”. Om maar niet te spreken van de ervaring die deze mannen hebben met het maken van (goede) radio. Qua muziek hebben wij gewoon een superstrak format. Als je Radio Veronica aan zet, dan weet je wat je krijgt: de beste 80’s en 90’s hits! En onze naam is natuurlijk GOUD. Voor velen een feest der herkenning.
– Mis je het draaien van nieuwe muziek niet?
In de tijd van 3FM heb ik zó veel nieuwe bagger op mensen moeten afvuren, dat ik het nu toch wel lekker vind om bij iedere plaat die ik instart het gevoel te hebben er een boel mensen een plezier mee te doen. Nieuwe muziek draai ik wel in de auto, op mijn iPod of in de kroeg. Ik zit er niet voor mezelf, ik zit er om de Radio Veronica luisteraar een zo leuk mogelijk begin van de dag te bezorgen. Soms draai ik wel eens een nieuwere plaat, maar dat voelt vaak toch als minder tussen al die kneiters.
– Hoe houd je het vol om in het weekend te draaien in discotheken en daarnaast ook nog eens een ochtendshow te maken?
Is inderdaad een lastige combinatie. Maar ik vind het gewoon belangrijk de Radio Veronica luisteraars ook te ontmoeten en hun een leuke avond in plaats van de ochtend te bezorgen. Zie het als een promotour, waar je ook nog goed voor betaald krijgt.
– In een interview met Coen Swijnenberg op zijn weblog zei je dat 3FM over zou moeten stappen op een Amerikaans principe: de ochtendshow live, de rest van de dag voicetracks. Waarom?
Ach, het was meer een voorbeeld, veel Amerikaanse radiostations doen dit zo. Een goed programma met voicetracks klinkt soms nog strakker en beter beluisterbaar dan een liveshow. Als je er maar genoeg tijd in stopt.
– Hoe jammer is het dat er veel gevoicetracked wordt in het weekend op Radio Veronica?
Voicetracking is een middel. En het doel heiligt de middelen. Ik ken veel slechte live radio en goeie voicetrack programma’s en andersom. Bij Radio Veronica wordt echt niet meer gevoicetracked dan bij andere commerciële stations. Toen in de jaren ’50 radiostations in Amerika van tevoren opgenomen muziek gingen uitzenden in plaats van live bands, stond ook iedereen op de barricades. Je dacht toch niet dat alle muziek die we uitzenden ook live is? 🙂
Ik ben fan van voicetracken. Waarom? Omdat je, mits je er genoeg tijd in stopt, er voor kunt zorgen dat een uurtje radio klinkt als een klok. Zie het als een producer/eindredacteur van een tv programma wat nog nét iets flitsender en strakker gemonteerd wordt om zo de kijker (luisteraar) vast te houden. Helemaal uitgebalanceerd, met alles er in wat er in moet zitten (bellers, nuttige info, personality, grappige dingen). Wie heeft daar uiteindelijk het meeste plezier van? Juist. De luisteraar. Of je nou liever voicetrackt, liever live presenteert, wat jouw ding is moet je doen.
Al moet je je programma op je hoofd hangend of met je voeten in een bak tuinaarde presenteren. Als het daar beter door gaat klinken: ga je gang! Wijlen Wim Rigter was hier een goed voorbeeld van: hij presenteerde zijn programma altijd staand en op z’n sokken, schoenen uit. Heb dat daarna wel meer DJ’s zien doen, ze worden er wat relaxter van. Bij mij niet aan te raden, tenzij ik een ongenode gast gauw de studio uit wil hebben. Ik dwaal een beetje af hè?
– Je hebt lange tijd voor 3FM gewerkt. Hoe kijk je terug op die periode?
Leuke club mensen, het publieke bestel blijft een ouderwets principe. Gelukkig krijgt de zendercoördinator steeds meer macht zodat hij er één geheel van kan maken.
– Waarom moest je weg bij 3FM?
De TROS en ik waren na zes jaar klaar met elkaar. Ik heb daarna nog twee jaar voor de VARA gewerkt en als lid van de 3FM muziekredactie. Daar ‘deed’ ik de muziek voor onder andere Ruud de Wild en Isabelle. De rest van mijn dagen slijten achter een bureau als muziekredacteur zag ik niet zo zitten. Dus heb ik even een jaartje alleen in discotheken gedraaid en kicken.com bijgehouden. Ook goed van rond te komen! Soms moet je een stapje terug doen om een grote stap vooruit te maken. Hé van wie is die uitspraak alweer?
– Het pakket van Radio Veronica heeft nogal wat beperkingen. Zo mag er geen actuele muziek gedraaid worden en mag er weinig gesproken woord te horen zijn. Ook jij moet zich natuurlijk aanpassen aan deze beperkingen. Als je speciaal voor de ochtendshow één beperking zou willen opheffen, welke zou dat dan zijn en waarom?
De beperking zit hem wat mij betreft maar in één ding: we zijn niet overal even goed te ontvangen in de ether en dus bijvoorbeeld in de auto in Nederland. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een 3FM, dat op veel plaatsen dubbele dekking heeft. Dat frustreert wel eens. Zeker jammer omdat Oma Kicken in Zuid Limburg nu niet kan luisteren als ze gaat wandelen ’s ochtends vroeg.