Nederland heeft tijdens de feestdagen veel TV gekeken. 14,6 miljoen Nederlanders hebben tijdens de feestdagen TV-programma’s bekeken en keken in totaal 776 minuten over de vijf feestdagen. Het best bekeken programma was de oudejaarsconference van Youp van het Hek.
TV-programma’s trekken 14,6 miljoen kijkers
In totaal hebben 14,6 miljoen Nederlanders naar de TV-programma’s tijdens de feestdagen gekeken. De aantallen kijkers zijn het hoogste voor de TV-programma’s die zijn uitgezonden op Nieuwjaarsdag. De afgelopen periode heeft de gemiddelde Nederlander van 6 jaar en ouder bijna 13 uur TV gekeken naar de programma’s die tijdens de vijf feestdagen zijn uitgezonden (Kerstavond, 1e en 2e Kerstdag en Oud- en Nieuwjaarsdag). De kijktijd was het hoogst Oudjaars- en Nieuwjaarsdag, 174 minuten gemiddeld per dag bijna 3 uur.
Oudejaarsconference Youp en aftelmoment trekken 3 miljoen kijkers
De vijf TV-programma’s van de feestdagen die de meeste kijkers hebben getrokken zijn achtereenvolgens, de oudejaarsconference van Youp van het Hek, het Nationaal aftelmoment, de All You Need Is Love Kerstspecial, de Boer Zoekt Vrouw special en de Nieuwjaarsaflevering van het Geheime dagboek van Hendrik Groen.
Onder jongeren van 13-19 jaar haalden Home Alone 2 lost in New York en Pak van mijn Hart ook de top vijf. Bij mannen haalde het acht uur Journaal op Nieuwjaarsdag ook de top vijf.
Kijktijd gedaald in 2017
De totale kijktijd in 2017 is alweer met 3,0% gedaald van 183 minuten in 2016 naar 177,5 minuten in 2017. Deze daling is fors lager dan de daling in 2016. Toen daalde de kijktijd met 7,4% ten opzichte van 2015.
De totale tijd die voor het TV-scherm wordt doorgebracht schermtijd is minder gedaald met 1,3% van 192,4 minuten in 2016 naar 189,9 minuten in 2017. De oorzaak is Netflix dat steeds populairder wordt.
In deze Schermtijd zit namelijk ook de tijd die besteed wordt heb bekijken van video platforms als Netflix, YouTube en Videoland. Deze categorie groeide met 32% van 9 naar 12 minuten gemiddeld per dag (6+). [Radiowereld.NL]