De Nederlander keek in 2017 gemiddeld 178 minuten per dag televisie (2 uur en 58 minuten). Dit is alweer 3,0% minder dan in 2016. Naar de radio wordt momenteel 2 uur en 52 minuten per dag geluisterd.
Ook zien we dat TV-programma’s en andere video content vaker op andere apparaten dan het TV-scherm worden bekeken, zoals de computer, tablet of smartphone. Beide zijn overigens niet opgenomen in bovenstaande kijktijd.
Het kijken van video on demand via het TV-scherm is opgenomen in de hierna genoemde TV-schermtijd. Het kijkgedrag gerealiseerd via andere apparaten dan het TV-scherm (online devices) wordt gepubliceerd in het jaarrapport met de Online kijkcijfers, dat op donderdag (25 januari) verschijnt.
De TV-schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was 190 minuten over de gehele dag in 2017. Daarin zit naast de reeds vermelde kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand (onder andere Netflix) via het televisiescherm. De overige kijktijd, waaronder de kijkminuten naar on demand diensten vallen, is gestegen van 9 minuten in 2016 tot ruim 12 minuten in 2017.
Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2017 van 6,9% (2016) naar 8,6% van de totale kijktijd, wat overeenkomt met slechts 15 minuten per dag. In de doelgroep 20-34 jarigen was het aandeel uitgesteld kijken 11,8% van de totale kijktijd.
Meest bekeken programma’s in 2017
De top-25 meest bekeken programma’s in 2017 wordt aangevoerd door de huldiging van de Oranjevrouwen als Europees Kampioen na het winnen van de finale tegen Denemarken. Op 6 augustus 2017 keken hier 5.373.000 mensen naar. Als we sportprogramma’s buiten beschouwing laten was Boer zoekt vrouw internationaal van 5 maart 2017 het meest bekeken programma met 4.489.000 kijkers.
Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2017
Boer zoekt vrouw internationaal van 16 april 2017 is het meest uitgesteld bekeken programma met 1.345.000 kijkers die keken binnen 6 dagen na de uitzenddag. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Kinderen voor kinderen live in concert van 17 november 2017 met 287.000 kijkers die keken in deze periode.
Marktaandelen zenders avond
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalde van 35,1% naar 34,9%. RTL Nederland daalt van 28,6% naar 27,5% en SBS daalt van 18,5% naar 18,2%. NPO 1 heeft het grootste marktaandeel, zowel gedurende de dag (21,6%) als in de avond (23,9%).
De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 77,0% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zenders is in 2017 uitgekomen op 3,3%.
Marktaandelen zenders dag
Het marktaandeel van de Publieke Omroep over de gehele dag is in 2017 licht gedaald van 32,0% naar 31,6%. De RTL zenders behaalden in 2017 een marktaandeel van 23,3%; in 2016 was dit 24,2%. Het marktaandeel voor de SBS zenders is gedaald van 14,6% naar 14,4%. [Radiowereld.NL]