Gebruik van verbeeldingskracht in radioreclame werkt. Dat blijkt uit onderzoek naar de favoriete radiocommercials van het Nederlands publiek in het vierde kwartaal van 2017. De commercials van Cliniclowns en Lidl scoren het hoogst en zijn genomineerd voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards.
CliniClowns spreekt de verbeeldingskracht van de luisteraar aan en maakt perfect gebruik van radio als reclamemedium.
Want op radio krijg je de tijd om een verhaal te vertellen, een gevoel over te brengen. Deze radiocommercial mag dan ook 35 seconden duren.
De verteller neemt de luisteraar mee het ziekenhuis in met Luca (3 jaar). Stel je voor… levende en poepende dieren in het ziekenhuis! De luisteraar ervaart wat een CliniClown doet voor patiëntjes. Een beetje verbeelding doet wonderen. Dat geldt voor zowel de doelstelling van Cliniclowns als voor die van alle andere radioadverteerders.
Consumenten waarderen deze manier van het maken van radioreclame en zij vinden de commercial van Cliniclowns veruit de beste in het vierde kwartaal van 2017.
Lidl
Lidl kiest voor verbeeldingskracht door muziek, George Baker zingt ‘Lidl brown bag’, en de combinatie van radio en televisiereclame. Doordoor maakt Lidl goed gebruik van de werking van visual en emotional transfer; beelden en emoties die gevoeld werden bij de tv-commercial worden opnieuw opgeroepen door de radiocommercial. Deze radiocommercial springt er in de oren van het Nederlands publiek uit en gaat door naar de finale van de RAB Radio Advertising Awards.
RAB Radio Advertising Awards
De radiocommercials zijn te beluisteren op de website van RAB. De uitreiking van de RAB Radio Advertising Awards is eind juni. Daarbij zit ook één publieksprijs. Voor deze prijs worden per kwartaal voorrondes gehouden. Maandelijks wordt een selectie van de vijf opvallendste radiocommercials beoordeeld door een consumentenpanel en de twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale. De beste twee radiocommercials uit deze kwartaalfinale zijn genomineerd voor de eindronde van de RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs. Andere finalisten uit eerdere kwartaalfinales zijn Hertog, Marktplaats, Peugeot en Hornbach. [Radiowereld.NL]