Na onder meer Frankrijk, Duitsland, Zweden, Oostenrijk, Zwitserland en Wallonië verschijnt NRJ ook in de ether van Vlaanderen. SBS Media Belgium, de samenwerking tussen Mediahuis en De Vijver Media, plant om dit najaar te starten met de zender.
SBS kreeg hiervoor afgelopen najaar een FM-kavel voor een commerciële netwerkradio toegewezen. Hiermee zou NRJ een theoretisch FM-bereik van 65% van de Vlaamse bevolking hebben.
Zender voor actieve stedelingen
De geruchten dat NRJ naar Vlaanderen zou komen gingen al enkele maanden, maar nu is het nieuws alsnog bevestigd. NRJ moet een radiozender voor “actieve stedelingen” worden.
“Het ijzersterke internationale merk NRJ krijgt vanaf het najaar een volledig eigen creatieve Vlaamse invulling”, zegt directeur Tom Klerkx, die zowel de Vlaamse radio Nostalgie aanstuurt als de nieuwe NRJ.
“Op vrijdag 25 mei organiseren wij in Antwerpen een talentendag voor jonge Vlaamse radiomakers: we geven nieuw talent meteen de kans om dit nieuwe radiostation samen creatief verder uit te bouwen. De oproep wordt binnenkort gelanceerd.”
NRJ richt zich op actieve luisteraars (doelgroep 14-44) en focust op hun leven en populaire muziek in de Vlaamse steden. De nieuwe radio is na de zomer via FM, online en via de kabel te beluisteren. In de toekomst zal dit ook via DAB+ mogelijk zijn.
Samenwerking
Twee Vlaamse media-groepen vormen de integrale aandeelhoudersstructuur van NRJ Vlaanderen: 50 % Mediahuis (onder meer De Standaard/Het Nieuwsblad) en 50 % De Vijver Media (onder meer SBS Media Belgium, Woestijnvis en SBS Belgium met de tv-zenders Vier, Vijf en Zes). Via Mediahuis is er een rechtstreekse link en wordt er ook operationeel samengewerkt met de landelijke Mediahuis-radio Nostalgie.
SBS Media Belgium koestert nog steeds de ambitie om naast NRJ ook een landelijke radio op te kunnen starten. [Radiowereld.NL]