De strijd om wie zich de nummer 1 mag noemen deze zomer in New York City is weer losgebarsten. In één meting tijd is het gat tussen marktleider 106.7 Lite FM (WLTW) en 9W)CBS FM 101.1 FM gehalveerd. Is Los Angeles blijft 104.3 My FM (KBIG) het populairst.
De laatste keer dat de popzender Lite FM niet op nummer 1 stond in de Big Apple was in augustus 2017. Toen wist de classic hitszender CBS FM haar concurrent nipt te verslaan. Deze zomer lijkt CBS dit opnieuw te proberen, want opnieuw kruipt het weer richting Lite FM.
Volgens de cijfers over juli van Nielsen Audio scoort Lite FM een marktaandeel van 6,9%. Voor de derde meting op een rij moest de popzender flink inleveren. Ter vergelijking: in mei bedroeg het marktaandeel nog 8,5%. CBS FM daarentegen maakte haar verlies van de vorige meting weer goed en staat nu op 6,2%.
CBS FM heeft als voordeel dat het classic hitformat het steevast goed doet in de zomer. Daarnaast heeft eigenaar Entercom vorige maand een nieuwe aanval geopend op Lite met New 102.7 (WNEW).
Mede door de stijging van CBS FM is WBLS 107.5 gedaald naar de derde plaats. De urban popzender verloor 0,8%-punt en scoort met 5,3% haar laatste marktaandeel in een jaar tijd.
Z100 (WHTZ), die eerder deze maand haar 35e verjaardag vierde, blijft vierde. De hitzender daalde licht naar 4,9%. Z100 moet deze plek overigens delen met het Spaanstalige Mega 97.9 (WSKQ) die haar hoogste marktaandeel sinds oktober scoort.
Verrassend genoeg is de nieuwszender 1010 WINS voor het eerst in een jaar tijd niet in de top 5 te vinden. Het station staat nu zevende achter de sportzender WFAN, die dankzij de honkbalwedstrijden van de Yankees weer marktaandeel won.
Flinke winst was er ook voor de rockzender Alt 92.3 (WNYL). De zender nam in november 2017 de plek in van Amp Radio, maar begint nu pas op stoom te komen. Mede door de introductie van gepresenteerde programma’s is het marktaandeel in twee maanden tijd met bijna een procentpunt gestegen naar 2,8%.
Ondanks de flinke daling blijft Lite FM aan kop bij de 18-49 en 25-54 jarigen, terwijl Z100 nummer 1 is bij de doelgroep 18-34 jaar.
Los Angeles
In Los Angeles blijft de top 5 opnieuw onveranderd qua rangen. Wel is opvallend dat vrijwel alle grote stations terrein verliezen. Zo ook marktleider My FM, die met 0,1%-punt daalde naar 5,7% marktaandeel.
Wel heeft de popzender, met voornamelijk hits uit de 00’s en het beste van nu, haar gaat met KOST 103.5 vergroot. Deze popzender richt zich met voornamelijk hits uit de jaren ’80 en ’90 op een iets oudere doelgroep en scoort nu 5,2%. Dit is een verlies van 0,4%-punt.
De classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) blijft derde met 5,0%, gevolgd door de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) met 4,3%. Verlies was er ook voor de hitzender 102.7 KIIS FM, die nu vijfde staat met 4,2% en haar laagste marktaandeel in een jaar tijd noteert.
My FM blijft ook marktleider bij de doelgroepen 18-34, 18-49 en 25-54 jarigen.
Boston
Elke maand blikt Radio.NL ook op de luistercijfers in een andere Amerikaanse stad. Dit keer is dit Boston, hoofdstad van de staat Massachusetts. Boston telt bijna 4,3 miljoen inwoners. Opvallend is dat slechts een slordige 10% ‘zwart’ is en eveneens 10% Spaanstalig. In andere grote steden liggen deze percentages beduidend hoger.
Aan kop gaat Kiss 108 (WXKS), een hitzender van iHeart Media die te vergelijken is met Z100 op KIIS FM. Ook op Kiss is bijvoorbeeld het netwerkprogramma van Ryan Seacrest te horen. Het station scoorde in juli een marktaandeel van 7,8% en staat daarmee hoog en droog aan kop.
De classic hitszender 105.7 WROR staat tweede met 6,6%, gevolgd door de popzender Magic 106.7 (WMJX) met 5,9% en WBZ Newsradio 1030 met 5,8%. WBZ verslaat hiermee nipt haar publieke concurrent 90.9 WBUR die een tiende procentpunt minder scoort. [Radiowereld.NL]