Global Radio, de grootste commerciële radiogroep van het Verenigd Koninkrijk, heeft de koop van Exterion Media afgerond. Hierdoor zijn duizenden reclameborden in Nederlandse bushokjes, stations en winkelcentra nu in Engelse handen.
In oktober 2018 werd bekend dat Global Radio een officieel bod had gedaan op Exterion Media. Global Radio, eigenaar van onder meer radiozenders Capital, Heart, LBC, Smooth en Classic FM, wil door de overname ook een belangrijke speler worden op het gebied van buitenreclame. In het Verenigd Koninkrijk werden eerder al Primesight en Outdoor Plus overgenomen.
Hoeveel Global Radio betaald heeft voor Exterion Media is niet bekendgemaakt. Vermoedens gaan dat dit meer dan 500 miljoen euro is geweest. Exterion bezit in Londen de concessie voor reclame op metrostations. In ons land heeft het bedrijf, naast concessies voor reclames in bushokjes in verschillende gemeentes en reclameborden in winkelcentra, ook de concessie voor reclame op NS-stations in handen.
Vooralsnog blijft Exterion Media als zelfstandig bedrijf opereren, aangezien de Britse kartelwaakhonden consequenties van de overname nog moeten onderzoeken.
Kijk voor een overzicht van reclame-uitingen van Nederlandse radio- en tv-stations in onder meer bushokjes in het Radio.NL Dossier Buitenreclame. [Radiowereld.NL]