Jongeren van 12 tot en met 17 jaar zien bijna tweederde minder alcoholreclames in vergelijking met 2003. Gemiddeld ziet deze leeftijdsgroep 7 seconden per dag alcoholreclame op televisie. Dat blijkt uit de gegevens van de SKO geanalyseerd in samenwerking met Screenforce.
In 2003 zagen jongeren van 12 t/m 17 jaar nog ruim 22 televisiecommercials per maand.
Dat is in 2016 gedaald naar iets meer dan 8. Dit betekent dat jongeren op een dag slechts 7 seconden aan alcoholreclame op televisie zien. Een gemiddelde televisiecommercial duurt 25 seconden.
“We zijn verheugd dat we er via een combinatie van wetgeving en zelfregulering in geslaagd zijn om jongeren nauwelijks alcoholreclame op televisie te laten zien. Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen”, aldus Peter de Wolf, directeur van STIVA (Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie). [Radiowereld.NL]