Radio 538 wil geen succesbelasting

Waarom zou een winstgevend radiostation meer betalen voor frequentie?

De veiling van FM-frequenties is voorlopig van de baan. Een nieuw probleem duikt op: de commerciele radiostations moeten samen 15 Miljoen Euro betalen voor hun vergunning. Hoe winstgevend is commerciele radio?

De beslissing van het kabinet, vorige week, om de verdeling van de FM-radiofrequenties door te schuiven naar een volgende ministersploeg is door de landelijke commerciele radiozenders met gejuich begroet. Het betekent dat de door hun zo verfoeide veiling van frequenties is uitgesteld en wellicht leidt dat tot afstel.

Met het voorstel om voor de verlenging van de vergunningen met een jaar E 15 miljoen Euro gaan betalen, waren ze minder gelukkig. Van dat bedrag is 11,5 miljoen Euro voor de zittende landelijke commerciele, en 3,5 miljoen Euro zou moeten worden opgebracht door twee nieuwkomers. ‘ Een godsvermogen’, aldus Martin Banga, voorzitter van de Vereniging Commerciele Radio (VCR). ‘ Het is zes keer zoveel als wat de stations nu betalen. Het is 40% van onze winst’.

Hoe groot is die winst van de commerciele radiostations eigenlijk? Banga is tevens lid van de directie van Sky Radio, de grootste van de huidige vergunninghouders.’ Sky is zeer winstgevend’ zegt hij.’ De omzet die we dit jaar denken te behalen is f 90 mln. Wat we daar aan belasting aan overhouden? f 50 mln. Dat is zeker een aardige marge, maar daar hebben we dan ook 15 jaar voor moeten knokken.’

Ook Radio 538 is ‘behoorlijk winstgevend’, al wil directeur en mede-eigenaar Erik de Zwart niet zeggen hoeveel.’ Dat is bedrijfsgevoelige informatie. Dit is een zeer competitieve markt. Ook voor Radio 538 is een verhoging van het bedrag voor de vergunning een behoorlijke rib uit het lijf. Ik vrees dat een aantal collega’s er nog meer moeite mee zullen hebben.’

Een kleine rekensom leert dat de andere vijf landelijke vergunninghouders inderdaad niet allemaal hetzelfde huishoudboekje als Sky en Radio 538 kunnen hebben. Als 15 miljoen Euro 40% is van de totale winst, dan is die dus zo’n 37,5 miljoen Euro, ofwel 82,5 miljoen Euro.

Rob Zomer, commercieel directeur van Noordzee FM: ‘ Wij zijn beperkt winstgevend. Nee, niet zoals Sky Radio.’ Omdat het beursgenoteerde SBS een van zijn aandeelhouders is, mag hij geen omzet- en winstcijfers geven. Een paar jaar geleden maakte Noordzee nog verlies.’ In de beginjaren waren wij heel succesvol met een Nederlandstalig format, maar in ’97 kwamen Sky en Radio 10, waardoor de concurrentie enorm toenam’, vertelt Zomer. SBS kwam in ’99 als redder in de nood, en sinds 2000 wordt er weer een bescheiden winst geboekt.’ Van een uitgekleed bedrijf zijn we nu weer aan het groeien. Maar het is duidelijk dat als wij het dubbele moeten gaan betalen, dat dat onmiddellijk ten koste gaat van het rendement’.

Collega Michiel Bicker Caarten, hoofdredacteur en directeur van Business Nieuws Radio: ‘Wij schommelen van maand tot maand rond het break-even punt. Dit is een station in wording. Normaal ga je nadat je break-even hebt bereikt flink investeren. Maar dat is niet gebeurd omdat er steeds onzekerheid was.’ Over die 15 miljoen Euro zegt hij: ‘Je kunt alles wel vragen als overheid. Ik wil eerst eens horen hoe ze dat bedrag denken te verdelen over de zenders.’

Op dit moment betalen de zenders ook al een bedrag voor hun frequentie, afhankelijk van hun potentiele aantal luisteraars. Zo betaalt Business Nieuws Radio nu 0,5 miljoen per jaar, en Radio 538 1,1 miljoen. Hoe zou een nieuwe verdeling eruit moeten zien?

Het station Arrow Classic Rock is een van de gegadigden voor de twee nieuwe frequenties. ‘ Het zou niet fair zijn als de nieuwkomers dezelfde fee moeten betalen als de zeven zenders die al zitten op de FM’ vindt Ad Ossendrijver, directeur van Arrow Classic Rock. ‘Die hebben immers al jaren geld op kunnen sparen.’

Erik de Zwart van Radio 538:’ Ik heb sterk de indruk dat de overheid erop uit is de twee grootste stations de bulk van die 15 miljoen Euro te laten betalen. Dat zou succesbelasting zijn! Volgens diezelfde overheid hebben wij 36% dekking en Noordzee 53%. Wat is dan de logica dat wij meer zouden moeten betalen?’

In de strijd tegen de veiling vormden alle grote en kleine commerciele stations EEN front. Worden ze nu door de voorgestelde verhoging alsnog uit elkaar gespeeld? De Zwart: ‘ Verdeel en heers. Dat gaat NIET lukken.’ [Financieel Dagblad 6 februari 2002]

Radiocommercials De opmars van de commerciele zenders” Alles in %