De Ster toont in eigen onderzoek aan dat advertentiecookies, die vaak samen met online advertenties geplaatst worden om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te laten zien, overbodig zijn. Campagnes die zonder deze cookies zijn ingezet presteren in het onderzoek net zo goed of zelfs beter dan campagnes die met cookies zijn geplaatst.
Hierbij werd, naast het eigen Ster-netwerk, ook gekeken naar data van daarbuiten die werden aangeleverd door de merken die meededen aan het onderzoek. In dit onderzoek werd met name gekeken naar het gedrag van de bezoekers op de site naar aanleiding van een klik op de campagne.
Uit de resultaten blijkt dat de campagnes zonder cookies vergelijkbaar scoren op variabelen zoals het aantal bezoekers dat aankomt op de website en het aantal keer dat zij doorklikken naar andere pagina’s. Ook wat betreft conversie scoren de campagnes even goed.
Dit is goed nieuws voor merken én consumenten: merken bereiken dezelfde campagneresultaten, terwijl de privacy van de consumenten beter beschermd wordt, een win-winsituatie dus.
Geen cookies meer
Sinds begin dit jaar is Ster (als eerste exploitant in Nederland) gestopt met het plaatsen van cookies voor advertentiedoeleinden. Deze keuze is volgens de Ster gemaakt om de privacy van de bezoeker te beschermen.
Daarnaast beperken volgens de Ster ook grote browsers als Safari en FireFox – en in 2021 ook Chrome – het gebruik van de cookies, waardoor adverteren op basis van persoonlijke gegevens in de toekomst wellicht niet langer mogelijk zal zijn. [Radiowereld.NL]