Hoewel Netflix al jaren koploper is in de Nederlandse markt voor videostreaming, is de rek er nog niet uit. De komende zes maanden verwacht 6 procent van de Nederlandse huishoudens zonder Netflix alsnog – of opnieuw – een abonnement te nemen op de Svod-dienst (subscription video on demand).
Ook Fox Sports en nieuwkomer Disney+ (sinds eind vorig jaar actief in Nederland) kunnen op korte termijn groei verwachten, aldus het rapport. Maar waar betaalde streamingdiensten in volume groeien, blijven de streamingdiensten op advertentie-basis achter. De huidige recessie en internationale ontwikkelingen zoals nieuwe Avod-diensten kunnen hier echter wel voor een verandering zorgen.
Verdere groei Netflix, en Disney+
Inmiddels wordt Netflix al bij 40 van de huishoudens gekeken en 6 procent van de Nederlandse huishoudens verwacht zich ergens in de komende zes maanden ook op Netflix te abonneren. Ook Disney + verwacht de komende zes maanden een sterke groei.
Aantal huishoudens met enkel Netflix daalt
Waar in het tweede kwartaal van 2019 nog twee derde van de huishoudens met een abonnement op een streamingdienst alleen Netflix had, is dat een jaar later nog maar de helft van de huishoudens. Vooral de komst van Disney lijkt hier debet aan. Inmiddels combineert 16 procent van de huishoudens met een abonnement op een streamingdienst Disney en Netflix, al dan niet in combinatie met andere diensten zoals Amazon Prime en Videoland.
De populairste combinatie blijft voor vijfde kwartaal op rij Netflix met het Nederlandse Videoland. Waar bij Netflix de overgrote meerderheid van de abonnees Netflix als enige streamingdienst heeft, worden Videoland en Disney+ juist vaak in combinatie met een andere dienst afgenomen.
Fox Sports: klantenbestand groeit weer
Toen bekend werd dat in het derde kwartaal van dit jaar de sportevenementen weer zouden beginnen, nam de intentie om vanaf het tweede kwartaal in te schrijven op premium sportpakketten (voor de komende zes maanden) snel toe. Vooral Fox Sports is een populair pakket om een abonnement op te nemen. Dit is overigens ook de dienst die het hardst werd getroffen door de lockdownmaatregelen die in Nederland tussen maart en juni van kracht waren.
Avod nog beperkt in Nederland, maar met potentie
In vergelijking met de betaalde streamingdiensten is de markt voor streamingdiensten die gebaseerd zijn op een advertentiemodel (Avod) nog beperkt in Nederland. De economische recessie kan de populariteit van Avod-diensten echter vergroten, wanneer consumenten besluiten om minder uit te geven aan streamingdiensten. Behalve naar Youtube, dat gedurende de afgelopen drie maanden 80 procent van de Nederlanders wist te bereiken, kijken Nederlanders vooral naar Npo Start, Rtlxl en Kijk. Svod-dienst Videoland doet overigens al een kleine stap richting Avod: met zijn nieuwe hybride propositie (juli 2020) betalen abonnees voor het goedkoopste abonnement fors minder, maar krijgen wel reclames te zien. [Radiowereld.NL]
Foto: Pixabay