In paginagrote advertenties in dagbladen komt de Vereniging Commerciële Radio (VCR) donderdag en vrijdag in het geweer tegen de voorgenomen veiling van FM-frequenties.
Dat heeft VCR-voorzitter Banga donderdag gezegd. Het kabinet wil vrijdag na afloop van de ministerraad bekendmaken hoe de veilingopzet zal zijn. De regering wil proberen de veiling voor de zomer te laten plaatshebben, zodat de nieuwe frequentieverdeling per 1 september kan ingaan. Er zullen meer dan negentig etherfrequenties (acht landelijke, 73 regionale, veertien middengolf) worden geveild aan commerciële zenders. Ze gaan gelden voor acht jaar. De publieke zenders zijn verzekerd van een plaatsje op de FM-band.
Commerciële zenders zijn tegen de veiling. Sommige zijn bang hun FM-plaatsje te verliezen, andere spreken van inkomstenderving omdat zij al jarenlang promotie hebben gemaakt voor de frequentie die ze tot dusver bezetten. Als nieuwelingen die plek innemen, hebben zij baat bij de promotie van hun voorgangers. Classic FM is bang dat zij helemaal niet mag meebieden, omdat zij onderdeel isvan het Sky Radio-moederbedrijf.
Tot dusver staat de regering op het standpunt dat per bedrijf slechts een frequentie kan worden gekocht om zo diversiteit te bevorderen. De populaire klassieke zender kan het in dat geval wel schudden, omdat Sky Radio nou eenmaal populairder is en de frequentie daarom zal worden ingevuld door die zender. In de advertenties zijn krantenkoppen bij elkaar gezet, waarin deze scenario’s worden geschetst. ,,Is dit de krant van morgen?”, staat eronder. Na het standpunt van de regering gaat de VCR verder met het bewerken van Kamerleden.
Mocht dat niet helpen, dan wil de VCR luisteraars gaan mobiliseren. (ANP, donderdag 1 februari 2001).