Nederlandse Radio Groep heeft grote plannen

De Nederlandse Radio Groep, de organisatie achter Nieuws FM, heeft grote plannen. In een interview met Adformatie doen initiatiefnemers Martin Bosma (ex-medewerker van het inmiddels ter ziele gegane Veronica NieuwsRadio) en Clement Postmus (Vastgoedconcern Imca) de plannen uit de doeken.

Naast Nieuws FM, de commerciële nieuwszender waarvoor een alliantie is aangegaan met onder andere Cameo Media (SBS nieuws), moet er ook een popzender komen op FM voor een breed publiek, en eentje op AM voor de connaisseur, aldus Postma. Hiervoor moet het bestaande merk Aloha (een muziekblad) worden uitgebouwd naar Aloha Radio voor de radiotak.

In het interview wordt ook gesproken over de sceptici, die vinden dat partijen als de NRG uit zijn op snel geld verdienen. Postmus: “We hebben juist de tegenovergestelde beweegredenen. De kosten zijn in het begin hoog, maar het is een investering in de langere termijn”.

Maar geeft het debacle van Veronica NieuwsRadio geen signaal dat er wellicht geen ruimte is voor een ‘gewone’ nieuwszender naast Radio 1? Bosma: “Het was een study in failure: het format was mis, de structuur was mis, de naam ook. Dat moest beter kunnen”.

Postmus verwacht een verharding van de strijd om de etherfrequenties. “Dat partijen als Sky Radio en Radio 538 hun eigen belangen beschermen, valt ze niet zozeer te verwijten. Maar Nederland is geen kartelland meer en de VCR is gewoon een kartel, gericht op het uit de markt houden van nieuwkomers”. Daarom zal de NRG het zakelijk gaan spelen. “Laten we zeggen dat we nu in de voorrondes zitten van de veiling en daarin zijn, net als in sport, alle middelen geoorloofd”. En wat vind de VCR van de NRG? “Wij wilden best toetreden tot de VCR, maar die wil dat niet”.

En wat nu als de NRG tijdens de veiling niet wint? “Dan is ons winstpunt dat we de concurrentie op kosten hebben gejaagd. Over NTG (Nederlandse Tijdschriften Groep – MvD) werd aanvankelijk ook lacherig gedaan, maar we zijn inmiddels een middenpartij met zeven tijdschriften. We’re here to stay”.

De oorlogskas is in ieder geval goed gevuld. Imca is de nummer vier in de vastgoedmarkt in Nederland. [MvD – Bron: Adformatie]