Lite FM New York City herstelt zich van februaridip

De popzender 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City zag haar marktaandeel in maart met een half procentpunt stijgen. Daarmee herstelt de marktleider zich van haar februaridip. In Los Angeles blijft zusterstation KOST 103.5 aan kop.

Lite FM New York City herstelt zich van februaridip Op Lite FM zijn de beste pophits van de jaren ’80 tot nu te horen. Op de playlist staan artiesten als Elton John, Pink, Bananarama, Goo Goo Dolls, Madonna, Britney Spears, Coldplay en Kelly Clarkson.

Doordat het station redelijk veilig programmeert, is het uitermate populair op de vele kantoren in de Big Apple. Als sinds jaar en dag in Lite het grootste deel van het jaar marktleider van de stad.

Ook in maart is Lite de onbetwiste nummer 1 van New York City, zo blijkt uit cijfers van Nielsen Audio. De popzender zag haar marktaandeel zelfs met een half procentpunt stijgen naar 7,7%. Haar beste cijfers buiten de kerstperiode om sinds mei vorig jaar.

Overigens zijn er weinig verrassingen, want de complete top 5 blijft gelijk in rangen. Op twee staat dan ook WBLS 107.5. De urban popzender stijgt licht naar 6,9% en scoort daarmee haar beste cijfers sinds 1981. De classic hitszender (W)CBS FM 101.1 volgt met 5,9%.

Het Spaanstalige Mega 97.9 (WSKQ) daalde naar 5,0%, terwijl de hitzender Z100 (WHTZ) de top 5 completeert met 4,7% marktaandeel.

Lite blijft ook marktleider bij de doelgroep 18-49 en 250-54 jaar, terwijl Z100 bij de 18-34-jarigen domineert.

Los Angeles
In Los Angeles blijft KOST 103.5 hoog en droog aan kop. De popzender, met veel hits van de jaren ’80 tot nu, scoorde opnieuw 6,5% marktaandeel.

K-Earth 101 (KRTH) deed goede zaken en verstevigde haar tweede plaats. De classic hitszender steeg met 0,1%-punt en scoort nu met 5,5% haar hoogste marktaandeel sinds november 2015.

Ook de urban popzender 94.7 The wave (KTW) wist de stijgende lijn vast te houden. Het marktaandeel ging met drie tiende omhoog naar 4,7% waardoor het station naar de derde plaats klom.

De opmars van The wave ging ten koste van 102.7 KIIS FM. De hitzender daalde licht naar 4,3% en belande hierdoor op de vierde plaats. De popzender 104.3 My FM (KBIG) verloor opnieuw terrein, maar blijft wel vijfde.

Kijkend naar de doelgroepen dan staat KOST nu eerste bij zowel de 25-54 als 18-49 jarigen, terwijl het Spaanstalige Mega 96.3 (KXOL) aan kop gaat bij de 18-34-jarigen.

Atlanta
Elke maand blikt Radio.NL ook op de cijfers van een andere radiomarkt in de VS. Dit keer is dat Atlanta (radiomarkt 8)hoofdstad van de staat Georgia. Deze agglomeratie telt bijna 5 miljoen inwoners waarvan een derde zwart is. Niet voor niets wordt Atlanta dan ook “het zwaartepunt van de hip-hop” genoemd en dat is ook goed te zien in de luistercijfers, want drie van de stations in de top 5 hebben een urban format.

Dat geldt overigens niet voor marktleider News 95.5 AM 570 WSB, dat met een newstalkformat 7,1% marktaandeel scoort. Vlak daarachter volgt de urban popzender Majic 107 5/97 5 met 6,9%.

De hiphopzender V103 (WVEE) is goed plaats drie met 6,1%, gevolgd door de urban popzender Kiss 104 (WALR) met 5,9% marktaandeel.

Ook is een groot deel van de inwoners gelovig. Een slordige 60% is Protestant. En dat verklaart ook gelijk de nummer 5: de christelijke softpopzender The Fish 104.7 (WFSH) met 5,7%. The Fish draait alleen maar muziek die ‘veilig is voor de hele familie.’ De muziek die het station draait bevatten dus geen verwijzingen naar seks of geweld.

Wie de gangbare populaire popmuziek wil horen, kan terecht bij B98.5 (WSB). Ook deze zender scoort 5,7% marktaandeel. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten