Tv-aansluitingen in Nederland blijven dalen

Het aantal tv-aansluitingen bij Nederlandse huishoudens blijft verder dalen. In 2018 is het gedaald met 0,3 procent, ofwel -25.000, naar 7,454 miljoen, aldus het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse tv-markt.

Tv-aansluitingen in Nederland blijven dalen De omzet uit tv-diensten groeide het afgelopen jaar: met 1,8 procent naar 1,872 miljard. Dat was onder meer het gevolg van de grote prijsverhogingen van KPN, Delta, Caiway en Ziggo.

Kabel was eind 2018 nog altijd de grootste technologie voor doorgifte van tv-diensten in Nederland, ondanks een daling in marktaandeel van 0,6 procentpunten naar 55,4 procent. DSL blijft de nummer-2 technologie met 21,6 procent marktaandeel, na een groei van 0,9 procentpunten in 2018.

Glasvezel groeide met 0,5 procentpunten naar 16,1 procent. Zowel satelliet als ether-tv (Digitenne van KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent aan het einde van 2018, waarbij satelliet groter is dan Digitenne.

Omzetkrimp verwacht vanaf 2020
De omzet uit tv-diensten groeide met 33 miljoen (1,8%) in 2018 naar 1,872 miljard. De prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, Caiway, Delta en Ziggo zorgden voor een groeispurt in de tweede helft van het jaar. Voor 2019 verwacht Telecompaper dat omzetgroei lager uitkomt op 0,4 procent. Dit is met name het gevolg van een verwachte snellere afname van het aantal tv- aansluitingen.

De tv-omzet zal vanaf 2020 zelfs gaan dalen. De gemiddelde daling zal uitkomen op 0,4 procent in de jaren tot en met 2023. Voor dezelfde periode voorziet Telecompaper dat het aantal tv-aansluitingen met gemiddeld 0,8 procent per jaar zal dalen.

De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door de grotere impact van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters. Dit zijn huishoudens die tv en video via internet kijken en hun traditionele tv-abonnement opzeggen of er nooit mee beginnen. Een tweede oorzaak is het afschakelen van analoge kabeltelevisie door Ziggo.

T-Mobile en Tele2, die in Q1 2019 zijn gefuseerd, hadden eind 2018 een gezamenlijk marktaandeel van 4,6 procent op de tv-markt. Hiermee zijn de twee partijen groter dan Delta Fiber, waarin Delta en Caiway samen een gebundeld marktaandeel van 4,4 procent bezitten. M7 (Canal Digitaal en Online.nl) is nog wel groter met 4,7 procent, waarmee de tv-aanbieder nog net derde blijft achter Ziggo en KPN.

Ziggo is de grootste aanbieder qua aantal tv-aansluitingen, met 52 procent marktaandeel – een daling van 0,4 procentpunten in vergelijking met eind 2017. Nummer twee is hier KPN met 31,8 procent, (stabiel vergeleken met eind 2017). [Radiowereld.NL]
Foto’s: Pixabay

Gerelateerde berichten