Zowel de NPO als de BVA bond van adverteerders zijn niet gelukkig met de plannen om een deel van de reclame op de publieke tv-stations te schrappen. Volgens de NPO wordt de publieke omroep minder slagvaardig, terwijl de BVA stelt dat er alleen maar verliezers zijn.
Het grotendeels reclamevrij maken van de NPO kost 60 miljoen euro per jaar. De overheid gaat daarvan 40 miljoen betalen, de rest moeten de omroepen zelf compenseren.
“Als dit klopt, betekent dit opnieuw een forse bezuiniging voor de Publieke Omroep“, zegt een woordvoerder van de NPO tegen de NOS. “Er was al sprake van minder budget door teruggelopen reclame-inkomsten en dit plan zou betekenen dat er straks nóg minder reclame-inkomsten zijn, met als gevolg een nóg grotere bezuiniging. Dat gaat dan absoluut ten koste van goede en geliefde programma’s en maakt de publieke omroep minder slagvaardig.“
En ook de BVA ziet geen enkel voordeel in de plannen van het kabinet. “Er wordt geen probleem mee opgelost en uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers. Merken kunnen specifieke doelgroepen -zoals ouderen- niet meer goed bereiken, TV wordt onbetaalbaar voor kleinere organisaties en start ups en miljoenen euro’s lekken weg naar buitenlandse tech partijen. NPO loopt zo’n 70 miljoen aan inkomsten mis en meer dan de helft van de kijkers is niet bereid hier meer belasting voor te betalen.” [Radiowereld.NL]