Het opheffen van de coronarestricties in een aantal Amerikaanse steden is goed te zien in de luistercijfers. Onder meer in New York City, Chicago en Dalles zagen veel radiostations hierdoor hun bereik flink stijgen. Lite FM in New York heeft de magische grens van drie miljoen weer doorbroken.
Voor 106.7 Lite FM (WLTW) betekende het zelfs een halvering in twee metingen tijd. De popzender wist zelfs de twee miljoen luisteraars niet meer te halen.
Het afgelopen jaar steeg het weekbereik van de meeste radiostations wel weer, maar het niveau van voor corona werd bij lange na niet gehaald. Alleen tijdens kerst piekte Lite boven de 4 miljoen luisteraars, om daarna weer af te zakken tot onder de drie miljoen.
Boven de 3 miljoen
Maar nu het vaccineren in volle gang is en de beperkingen worden opgeheven, stijgt het weekbereik van radio weer. Lite FM zag deze met 7,2% toenemen naar 3,17 miljoen. Het totale bereik van radio in de Big Apple steeg met 6%.
Lite FM heeft nu veruit de meeste luisteraars. Niet alleen van alle radiozenders in New York City, maar van de gehele VS. Lite wordt gevolgd door zusterstations 103.5 (W)KTU met bijna 2,49 miljoen luisteraars en Z100 (WHTZ) met ruim 2,48 miljoen luisteraars.
Maar ook als er naar marktaandelen gekeken wordt, dan is een herstel te zien. Lite steeg met 0,2%-punt naar 7,1% en blijft hierdoor marktleider in de hoofdstad. Het station scoort hiermee de beste kerstvrije cijfers in meer dan een jaar tijd.
Ook (W)CBS FM 101.1 herstelde zich flink. Het marktaandeel schoot met een vol procentpunt omhoog naar 5,8%, wat goed is voor plek twee. Het bereik van de classic hits zender steeg met bijna 300.000 naar 2,32 miljoen.
CBS moet de tweede plek overigens wel delen met de urban popzender WBLS 107.5 die iets inleverde. De Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ) haakt aan op plek vier met 5,6% marktaandeel, Ook deze zender verloor terrein. De classic rockzender Q104.3 (WAXQ) completeert de top 5 met 4,8% marktaandeel.
Bij de doelgroepen 18-49 en 25-54 jaar blijft Lite aan kop, terwijl Mega de koppositie bij de doelgroep 18-34 jaar behoudt.
Los Angeles
Waar de radio in New York City een krachtig herstel toont, is dit in Los Angeles nog niet het geval. In de tweede stad van de VS steeg het totale bereik van radio met maar 1%. De resultaten wisselden per station.
K-Earth 101 (KRTH) blijft de populairste zender in Los Angeles, as het om marktaandeel gaat. De classic hits zender steeg met 0,2%-punt naar 6,1%. Het bereik steeg met 93.000 naar ruim 2,1 miljoen.
Daarmee heeft K-Earth niet de meeste luisteraars van de stad. Die eer is voor KOST 103.5. De popzender heeft er namelijk bijna 2,2 miljoen. Wel zijn dit er minder dan in februari. Qua marktaandeel staat KOST echter pas op plek drie met 5,3%. Plek twee is namelijk voor de talkzender KFI AM 640 met 5,7%, een stijging van 0,7%-punt. Voor KFI is dit het hoogste marktaandeel sinds 1971 en het hoogste marktaandeel met het talkformat.
De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) staat nu vierde met 4,5%, terwijl 93.1 jack FM (KCBS) opnieuw op vijf staat. Nu met 4% marktaandeel.
Opvallend is dat het overlijden van de conservatieve radiopresentator Rush Limbaugh goed te zien is in de luistercijfers. Limbaugh overleed half februari en sindsdien is het marktaandeel van 1150 The Patroit (KEIB) gehalveerd: van 1,2% in januari naar 0,6% in maart.
Kijkend naar de belangrijkste doelgroepen, dan staat K-Earth blijft op 1 bij 18-49 en 25-54 jarigen, terwijl de rockzender Alt 92.3 (KYSR) leidt bij de doelgroep 18-34 jaar.
Dallas-Fort Worth
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Dit keer Dallas-Forth Worth. Dallas is de tweede stad van Texas. In deze regio wonen ruim 6 miljoen mensen.
Dallas was een van de eerste steden in de VS waar op 10 maart alle coronabeperkingen werden opgeheven. Als gevolg daarvan steeg het weekbereik van radio hier met 7%. Grote winnaar was de hitzender 102.9 Now (KDMX), die het weekbereik met 35% zag stijgen naar 1,31 miljoen. Daarmee heeft Now de meeste luisteraars in deze regio.
Echter wordt er naar Now maar relatief kort geluisterd, want de zender staat pas op plek 8 als het om marktaandeel gaat. De popzender Star 102.1 (KDGE) gaat hier namelijk aan kop met 5,3%, op de voet gevolgd door het Spaanstalige station Qué Buena 94.1 (KLNO) met 5,2%.
De christelijke popzender 94.9 KLTY stat derde met 5,0%. Daarachter vechten de twee countryzenders van de stad om de gunst van de luisteraars, waarbij New Country 96.3 (KSCS) het nipt wint van 99.5 The Wolf (KPLX): 4,9 tegenover 4,7%. [Radiowereld.NL]