Luistercijfers 20-49 jaar: 538 kruipt naar Q, fors verlies Radio 2

Qmusic blijft nummer 1 bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar, maar ziet Radio 538 wel weer iets dichterbij komen. Dit blijkt uit de cijfers over de periode april / mei 2021 van het NLO. NPO Radio 2 verloor deze meting flink terrein.

Luistercijfers 20-49 jaar: 538 kruipt naar Q, fors verlies Radio 2Qmusic
Met 19,1% marktaandeel staat Qmusic nog steeds hoog en droog aan kop.

Wel is de groei er momenteel uit, want al drie metingen op een rij is het marktaandeel gelijk. Ten opzichte van een jaar geleden is de groei nog wel flink: 2,7%-punt.

Wel moet hierbij vermeld worden dat deze cijfers zeer waarschijnlijk een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies ‘Qmusic Limburg’ en ‘Qmusic Non-stop Maximum Hits’ in de Randstad. De laatste twee doen namelijk niet mee als zelfstandig station aan de meting.

Radio 538 stijgt, Radio 2 daalt
Doordat de groei van Qmusic stagneert, kruipt Radio 538 weer wat dichter naar de marktleider toe. Radio 538 zag het marktaandeel 20-49 jaar deze meting met 0,4%-punt stijgen naar 15,3%. Een jaar geleden scoorde het station nog 0,6%-punt hoger.

NPO Radio 2 krijgt deze meting een flinke tik, want het marktaandeel daalt met 0,8%-punt naar 12,0%. Een jaar geleden stond het markaandeel nog bijna 2%-punt hoger in deze periode. Voor Radio 2 is dit het laagste marktaandeel sinds september 2018.

De overige Talpa zenders
Radio 10 (met deels Radio 10 Brabant erbij) stijgt licht naar 10,8% en staat daarmee stevig vierde. Ten opzichte van vorig jaar is dit echter een verlies van een half procentpunt. Zusterstation Sky Radio daalde deze meting met 0,2%-punt naar 7,9%. Ten opzichte van vorig jaar is dit een verlies van 0,3%-punt.

Radio Veronica steeg met 0,2%-punt naar 5,1%. Dit is een plus van 0,1%-punt ten opzichte van een jaar geleden.

“Doordat we gelukkig weer steeds meer buitenshuis kunnen doen, zien we ook de luisterplaats voor radio meebewegen,” constateert Marc Adriani, Directeur Radio van Talpa.

Het bereik van het medium radio in de commerciële doelgroep stijgt ten opzichte van vorig jaar en de locatie waar we luisteren verandert mee. Zo zien we een groei van 7% in de auto en ook wordt er weer meer geluisterd op werk en school. Dit zijn ook voor ons als groep belangrijke plekken om onze luisteraars te bereiken.

Hoogste marktaandeel 100% NL sinds zomer 2013
100% NL zag het marktaandeel licht stijgen naar 4,2%, maar scoort daarmee wel de beste cijfers sinds de zomer van 2013. Ten opzichte van vorig jaar is de winst 0,3%-punt.

Met 4,2% in de belangrijkste commerciële doelgroep 20-49 jaar, kun je concluderen dat de beste muziek van Nederland ongekend populair is!”, vertelt Martijn Zuurveen, Radio Director RadioCorp waar 100% Nl onder valt. “Nu Nederland weer open gaat, kunnen luisteraars de hele zomer de tofste uitjes in eigen land winnen. Van tickets voor pretparken en dierentuinen tot kaarten voor muziekfestivals. Een betere start van de zomer is er niet!

De rest
NPO 3FM blijft deze meting stabiel op 3,4%. Ook vorig jaar stond het marktaandeel op 3,4%. Hetzelfde geldt voor Slam, maar dan met 2,6%.

Kink daalde deze meting met 0,2%-punt naar 1,5%. Ten opzichte van een jaar geleden is dit echter een verdubbeling van het marktaandeel. [Radiowereld.NL]