NET 5 tevreden over eerste maand. De commerciële zender NET 5 is niet ontevreden over de resultaten in de eerste maand, ook al zakte het marktaandeel afgelopen week terug tot 2,5 procent. Gemiddeld bereikte het nieuwe station in maart 3 procent van de kijkers. ,,Dat is boven verwachting“, aldus woordvoerder E. Hamer van moederbedrijf SBS. ,,We hadden op een aandeel van 1,5 tot 2 procent gegokt. De zender scoort beter dan SBS 6 in de begintijd.“ Hamer erkent overigens wel dat NET 5 haar zusterzender SBS 6 enigszins `kannibaliseert`, iets waar adverteerders voor hadden gewaarschuwd. Hamer noemt dat ,,in eerste instantie een logisch effect“. ,,We hebben de jeugdprogrammering van SBS 6 overgeheveld naar NET 5 en op SBS 6 zijn ook de meeste promoclips te zien. Geen wonder dat je daar in het begin dan de meeste kijkers vandaan trekt. Aan het einde van het jaar moet NET 5 een marktaandeel van 6 procent scoren in de voor adverteerders belangrijkste leeftijdsgroep van 20 tot 49 jaar. We staan in die doelgroep nu op 3,6 procent.“ De SBS-zegsman geeft zonder omwegen toe dat het actualiteitenprogramma `Morgen gebeurt het` met een kijkdichtheid van rond de 0,6 procent nog niet erg uit de verf komt. Dit programma werd gepresenteerd als het paradepaardje van de nieuwe zender. ,,Daar wordt nog hard aan gesleuteld. Zo is er nu een aparte nieuwslezer en de kijkers zien waarschijnlijk ook wel dat presentator Bernard Hammelburg inmiddels lekkerder in z`n vel zit (ANP)