Het Commissariaat voor de Media wil een verbod op alle vormen van programmasponsoring bij de publieke omroep. Dat schrijft het Commissariaat in een advies aan mediastaatsecretaris Rick van der Ploeg. Daarmee gaat het CvdM veel verder dan de raad van bestuur van de NOS, die alleen een aanscherping van de huidige sponsorregels wil. Het kabinet bereidt momenteel een nieuwe Concessiewet voor, waarin het sponsorregime voor de publieke omroep wordt geregeld. “Het principe van non-commercialiteit is zo belangrijk voor de publieke omroep en er gaat in de praktijk zo weinig geld in om, dat het eenduidiger is om programmasponsoring in zijn geheel te verbieden”, aldus Lennart van der Meulen, commissaris programmatoezicht. In de ogen van het Commissariaat moet het nog wel mogelijk zijn gesponsorde evenementen op de buis te brengen, zoals de KPN Telecompetitie, maar kunnen de evenementsponsors dan niet meer tegelijkertijd optreden als sponsor van het programma. De omroeptoezichthouders denken dat hierdoor de invloed van sponsors op de inhoud van het programma zal verdwijnen. (Adfo)