Er is geen enkele reden voor toezichthouder van de telecommarkt Opta om de tarifering van KPN met rust te laten, want zeker 75 procent van de consumenten kan de komende jaren nog geen alternatieve aanbieder kiezen voor telefonie en toegang tot Internet met de telefoon. Ook grote ondernemingen zullen de invloed van de Opta nog geruime tijd moeten dulden, al mag KPN wel hogere kortingen aan grootgebruikers gaan geven. Dat was de boodschap van Jens Arnbak, voorzitter van toezichthouder Opta tijdens het Nationaal Overleg Telecommunicatie in Den Haag. Arnbak waarschuwde echter tegelijkertijd dat er weinig ruimte is voor verdere drastische verlaging, als KPN per 1 juli de eerder door Opta geboden verlaging doorvoert. KPN investeert veel meer dan voorgaande jaren, en als gevolg van de hogere lasten daarvan kunnen de tarieven van KPN de komende jaren niet zoveel meer naar beneden. Dat is naar voor een groot deel van de consumenten dat afhankelijk blijft van KPN. Volgens Opta kan ten hoogste een kwart van de Nederlandse telefoonconsumenten kan binnen twee jaar kiezen tussen verschillende telecombedrijven voor een lokaal gesprek. De rest blijft voorlopig gebonden aan KPN. Dit blijkt uit een onderzoek van OPTA. Volgens concurrenten van KPN brengt de Opta de tarieven van KPN zozeer omlaag dat er geen concurrentie meer mogelijk is. Opta ontkent dit. Er zijn concurrenten, en die blijven er. (Planet)