De UPCtv kanalen, Extreme Sports Channel, en Film1, worden voor het einde van het jaar door 7 Nederlandse kabelmaatschappijen, aandeelhouders van Mediakabel, aan de ruim 1,6 miljoen abonnees aangeboden.
Voor de eerste keer bieden niet-UPC bedrijven de kanalen aan, als onderdeel van Mediakabel’s pakket themazenders dat onder de naam Mr. Zap op de markt is gebracht. Samen met de 1,6 miljoen kabelabonnees van UPC Nederland zullen de kanalen beschikbaar komen voor in totaal meer dan 3.2 miljoen Nederlandse kabelabonnees.
Mediakabel is opgericht door zeven kabelexploitanten in Nederland, ENECO (regio Rijnmond), Palet Kabelcom (Brabant en Limburg), ZekaTel Multicommunicatie (Zeeland), Nutsbedrijven Maastricht, Kabeltex (Texel) en De Alkmaarse Kabel, als ook GelreVision dat eigendom is van UPC Nederland.
Extreme Sports Channel is opgezet voor jongeren en is gericht op extreme sporten als snowboarden, surfen, inline skaten en mountainbiken. Film1 is een familiezender met films uit de jaren 50, 60, 70 en 80.
Paul Israel, Commercieel Directeur van Mediakabel, wordt in het persbericht als volgt geciteerd: ‘We zien deze overeenkomst als het begin van een verdere samenwerking met UPCtv. We verwachten dat UPCtv nog meer kanalen voor doelgroepen zal ontwikkelen.’
Extreme Sports Channel is een speciaal sportkanaal dat de kijkers 24 uur per dag toegang biedt tot de wereld van spectaculaire sporten als surfen, snowboarden, inline skaten en mountainbiken. Het is het eerste televisiekanaal in zijn soort ter wereld en biedt een bijzondere uitbreiding van het huidige
sportaanbod op televisie . Extreme Sports Channel is in het bijzonder gericht op jongere kijkers tussen 16 en 34 jaar voor wie verder weinig aanbod is op dit gebied.
Film1 is een gespecialiseerd filmkanaal, dat kwaliteitsfilms biedt uit de jaren 50, 60, 70 en 80 en eveneens 24 uur per dag wordt uitgezonden. De filmgenres die Film1 biedt varieren van actie en avontuur tot drama en romantiek en van detectives en thrillers tot komedies, westerns en familiefilms.
Beide kanalen zijn in mei 1999 in Nederland gelanceerd. In de herfst worden deze twee kanalen als ook een aantal ander nieuwe diensten in Europa gelanceerd. (MoneyView)