Populaire cd’s bij drogisterijen te koop

Met ingang van vandaag levert platenfirma Universal cd’s van popsterren aan drogisterijen en boekhandels. Later komen daar supermarkten bij. Platenzaken op hun beurt gaan binnenkort via een gezamenlijke website op Internet cd’s verkopen. De eerste cd van Universal die in de schappen ligt bij het Kruidvat en Bruna is Nieuw Nederlands Peil II, een verzamelaar. “Op deze manier verwachten we meer mensen te bereiken met onze topproducten’, zegt directeur verkoop P. Muller.

Universal, met onder haar hoede popsterren als U2, Marco Borsato, Metallica en Live, domineert de Nederlandse cd-hitparade. Vorige week zijn de 1400 platenwinkels in Nederland, met wie Universal tot voor kort alleen zaken deed, schriftelijk op de hoogte gesteld van de nieuwe koers. Directeur Muller ontkent dat de nieuwe marketingstrategie voortvloeit uit stagnerende verkoopcijfers van cd’s, zoals voorzitter M. de Wilde van de Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten Detailhandelaren (NVGD) stelt. De Wilde zegt dat de relatie tussen Universal en platenwinkels onder druk komt te staan: “Platenwinkels zullen niet meer zo snel onbekende artiesten
gaan promoten voor Universal.’

Winkeliers vrezen een verschraling van het aanbod in de schappen. “De grote namen maken het mogelijk dat je ook minder bekende artiesten kunt aanbieden’, zegt S. Gerets van Satisfaction Records in Maastricht. De Wilde is niet zo pessimistisch. “Ik wil het eerst zien. Het verkopen van cd’s vereist een andere expertise dan het verkopen van groenten en fruit. Bovendien vraag ik me af of een consument wel platen wil kopen in een supermarkt of drogisterij, of dat hij daarvoor toch liever een gespecialiseerde winkel opzoekt. De platenwinkel blijft een spil in de verkoop van muziek, ondanks alle bedreigingen en hypes.’

Consumenten kunnen medio februari volgend jaar rechtstreeks cd’s bestellen bij de winkel van hun keuze op Internet. Ook kunnen ze via e-mail met de platenboer om de hoek communiceren. Een proefversie van de gezamenlijke website is inmiddels klaar. De site gaat verder muzieknieuws, prijsvragen en verkoopacties brengen.

Volgens NVGD-voorzitter De Wilde willen platenwinkels een vuist maken tegen nieuwe distributiekanalen van popmuziek. Als tweede voorbeeld noemt hij het samenstellen van een cd door de consument bij de platenboer. Dat kan de consument nu al via Internet. “Maar niet iedereen heeft een computer en niet iedereen heeft Internet. Ik denk dat daar een markt voor is en daarom hoort het bij de verkoopmix’, zegt De Wilde. ( Dagblad De Limburger )

Gerelateerde berichten