Kiosken kunnen per 1 juli volgend jaar zelf de prijzen van tijdschriften gaan bepalen. Dit heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) dinsdag bepaald. Nu mag de verkoper nog niet afwijken van de prijs die door de uitgevers wordt vastgesteld.
Het NMa vindt niet dat het landelijk vaststellen van de verkoopprijs nodig is om een breed assortiment van tijdschriften te behouden. Een woordvoerder van het Nederlandse Uitgeversverbond (NUV) is het daar niet mee eens en noemt het besluit van de NMa ‘een bedreiging voor de pluriformiteit’. Het NUV vreest dat er gestunt gaat worden. Maar de belangrijkste tijdschriftenketens, Bruna en AKO, lijken niet van plan hun koers te wijzigen. ‘Wij profileren ons niet als prijsvechters’, aldus een Bruna-woordvoerder.
Hoofddirecteur J. Dam van Audax, eigenaar van AKO, sluit zich daarbij aan. ‘Persoonlijk verwacht ik dat er niet door ketens als AKO en Bruna gestunt gaat worden. Mogelijk ligt dat voor supermarktketens anders. Ik kan me voorstellen dat het voor Albert Heijn wel een manier is om mensen te lokken.’
Albert Heijn houdt zich op de vlakte. ‘De uitspraak geldt pas vanaf 1 juli volgend jaar, dus we hebben nog even’, aldus een woordvoerder. Concurrent Dirk van den Broek ziet kansen en spreekt van een ‘prachtig bericht, zodra de prijzen vrij zijn, gaan we ermee aan de slag’ Shell, die via zijn pomphouders tijdschriften verkoopt, reageert niet enthousiast op de NMa-uitspraak. ‘Wij zijn niet van plan met tijdschriften te gaan stunten. Maar zouden anderen het wel gaan doen, dan zien we ons gedwongen mee te gaan’, aldus een Shell-woordvoerder. (Volkskrant)