De publieke omroep kan de komende jaren tientallen miljoenen guldens extra besteden.
Dit komt vooral doordat er veel meer geld binnenkomt uit de STER-reclame dan tot nu toe is voorzien. Dit blijkt uit een brief die staatsecretaris Van de Ploeg (Media) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De reclameopbrengst volgend jaar wordt geschat op 435 miljoen gulden, 45 miljoen meer dan in de rijksbegroting is aangenomen. Voor de jaren daarna hield Van der Ploeg rekening met minder reclame inkomsten (380 miljoen) maar de STER voorziet dat zij in 2003 468 miljoen gulden binnenhaalt. Dat is 88 miljoen meer dan in de raming van het Rijk.
De STER maakt wel een voorbehoud: de cijfers zullen alleen kloppen als de landelijke publieke omroep een marktaandeel van 38,5 procent op televisie en een marktaandeel van 33 procent op de radio haalt, de samenstelling van de doelgroepen niet verslechtert en de economische groei niet stagneert. De NOS heeft de opbrengsten echter al verwerkt in haar meerjarenplan. Dat geldt ook voor de omroepbijdrage, die in de loop van volgend jaar wordt geïnd via de inkomstenbelasting. Geïndexeerd voor prijstijgingen wordt volgend jaar een bedrag van 1278 miljoen gulden verwacht, dat in 2003 zal zijn opgelopen tot 1388 miljoen. De groei wordt voor een deel verklaard door de groei van het aantal huishoudens in Nederland. Ook de regionale publieke radio profiteert van de extra inkomsten. In de begroting 2000 is ruim 26,7 miljoen voorzien; Van de Ploeg voegt daar echter 4,4 miljoen aan toe. De rijkssteun voor de regionale televisie stijgt van 40 naar ruim 58,6 miljoen gulden. Die stijging komt vooral ten goede aan regionale televisie in Utrecht en Zuid Holland. ( Algemeen Dagblad /Medianed)