De AVRO en de KRO hebben liefst 940 afleveringen van de populaire TV-quiz Get the Picture aangekocht.
René Stokvis Productions en Endemol Entertainment, dat vijftig procent van de aandelen van Stokvis in handen heeft, maakten deze ongekend grote aankoop woensdag bekend. Volgens de woordvoerder van Endemol is het in de Nederlandse televiegeschiedenis nog nooit eerder voorgekomen dat een zendgemachtigde in één keer zoveel afleveringen van een programma bestelde. Hoeveel geld Endemol en Stokvis aan de deal overhouden, wil Endemol niet kwijt. “Maar we hebben het over 470 uur televisie. Dus dan praat je toch al snel over miljoenen.”
Ook bij Stokvis zijn ze blij met de mega-order. “Als je drie jaar lang een dagelijks programma mag maken, geeft dat een stuk zekerheid. En dat is prettig, zeker in deze turbulente tijden.” Stokvis is, behalve van Get the Picture, ook bekend als producent van de Quiz van de Eeuw, medische programma’s en Ter Land, ter Zee en in de Lucht. Spelletjes blijven volgens de woordvoerder van Stokvis ongekend populair. Get the Picture trekt dagelijks circa 800.000 kijkers. “Er zijn zo’n twee miljoen Nederlanders die gemiddeld twee keer per week kijken. En heel veel mensen die mee willen doen. Als we een oproep doen, hebben we de volgende dag duizenden aanmeldingen.” (Parool)