PCM Uitgevers gaat de electronische band met de abonnees en de lezers van haar titels (Volkskrant, Algemeen Dagblad, NRC handelsblad, etc) intensiveren. Daartoe heeft de onlangs opgerichte uitgeefgroep PIM (PCM Interactieve Media) een letter of intent getekend met MCI WorldCom. Stapsgewijs zullen abonnees van PCM-titels vanaf het tweede kwartaal van dit jaar de mogelijkheid krijgen om via een eigen internettoegang gebruik te maken van speciale services en diensten. Daarnaast is PIM een strategische samenwerking overeen gekomen met 24/7 Nederland – onderdeel van het internationale advertentieverkoopbureau met dezelfde naam dat zich heeft gespecialiseerd in webvertising. Gesprekken met andere, mogelijke alliantiepartners ter verrijking van het dienstenpakket worden op het ogenblik gevoerd.
PCM Interactieve Media wordt geleid door Marina Kooijmans, eerder binnen PCM Uitgevers werkzaam als adjunct-directeur Organisatie & Ontwikkeling. De elektronische uitgeefgroep PIM bevindt zich in een projectfase en ontwikkelt momenteel een businessmodel voor de electronische uitgeefactiviteiten van PCM Uitgevers. De electronische uitgeefactiviteiten, die al geruime tijd worden ondernomen op de redacties van kranten en bladen en bij de boekengroep, zullen worden gekoppeld aan PIM.
Doel van deze activiteiten is om enerzijds de abonnees van de verschillende uitgaven ook op electronisch gebied te binden aan de hun vertrouwde titels, anderzijds is het de bedoeling nieuwe gebruikers aan te trekken. De titels zullen de abonnees/gebruikers via hun internettoegang op maat gesneden en passende informatie verschaffen. Privacy zal hierbij voorop staan en diensten zullen slechts worden aangeboden indien de gebruiker te kennen geeft daarvan gebruik te willen maken. De electronische uitgever PIM wil voor deze diensten een nieuw platform bieden alsmede ruimte aanbieden aan adverteerders voor wie Internet nieuwe en andersoortige mogelijkheden biedt om klanten te benaderen.
De internetsites van de titels zullen elk op hun eigen wijze gezaghebbende en onafhankelijke inhoud en verdieping blijven aanbieden. Identiteit en herkenbaarheid van de onderscheiden titels staan daarbij voorop. De commerciële activiteit is daarvan gescheiden en ondergebracht in de electronische uitgeverij PIM die ook als back-office voor de diverse uitgaven zal dienen. De introductie zal stapsgewijs geschieden vanaf medio april.
Met MCI WorldCom heeft PCM Uitgevers afspraken gemaakt voor een breed en kwalitatief hoogstaand servicepakket voor de toegang tot het Internet. Abonnees zullen op deze interactieve wijze onder meer extra informatie op maat kunnen opvragen, ze zullen gebruik kunnen maken van documentatie en archiefgegevens en ze zullen kunnen profiteren van diverse uiteenlopende diensten en verticals passend bij de identiteit en karakter van de titel. Deze initiatieven worden ontwikkeld vanuit de titels zelf. (VFM/PcM/WCom)