Advertenties spekken winststijging SBS

Het mediaconcern SBS Broadcasting (SBS6 en NET5) verwacht in Nederland de nettowinst dit jaar te verdubbelen tot circa ƒ23,6 miljoen. Verder denkt het bedrijf dat een omzetgroei van zo’n 20% haalbaar is. Dat heeft zakelijk directeur R. Goes woensdag gezegd tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Volgens Goes kan SBS Broadcasting met zijn Nederlandse activiteiten terugkijken op een uitstekend jaar met een “spectaculaire omzetgroei”. Het bedrijf zette met ƒ256 miljoen 34,3% meer om. Deze toename is toe te schrijven aan de groei in de advertentiemarkt, meer belangstelling voor SBS6 en de introductie van NET5 als nieuwe commerciële zender in maart vorig jaar.

Als gevolg van de komst van NET5 bleef de nettowinst iets achter. Die ging van ƒ13,7 miljoen in 1998 naar ƒ11,8 miljoen. Er is ongeveer ƒ10 miljoen in NET5 geïnvesteerd. “NET5 gaat in 2000 al bijdragen aan het totale resultaat”, beloofde Goes.

De komst van NET5 heeft de groei van SBS6 niet in de weg gestaan, constateerde Goes zichtbaar tevreden. In 1998 had SBS6 – ’s avonds, op prime time gemeten – een gemiddeld marktaandeel van 10% in de groep van 13 jaar en ouder. Vorig jaar steeg dat tot 10,6%. In de tien maanden van zijn bestaan nam NET5 in 1999 2,5% voor zijn rekening. Voor de adverteerders is vooral de leeftijdscategorie 20-49 jaar belangrijk. Daar haalde SBS6 vorig jaar 12,3% (11,7% in 1998) en NET5 3,1%.

SBS Broadcasting verwacht dit jaar met beide zenders “een forse stap voorwaarts” te maken, waarbij de grote groei vooral uit NET5 moet komen. Dat de marktaandelen in het eerste kwartaal van 2000 opnieuw zijn gestegen, stemt Goes optimistisch. SBS6 neemt respectievelijk 12,1% (13 jaar en ouder) en 14,1% (20-49 jaar) voor zijn rekening. Voor NET5 is dat 3,9% en 5,1%. (telegraaf)

Gerelateerde berichten