Marktaandelen tv zenders

In week 17 is het marktaandeel van de publieke omroepen opnieuw gedaald. Samen behaalden de publieken een aandeel van 33,2 pct en daarmee bleven Nederland 1, TV2 en Nederland 3 opnieuw achter bij hun doelstelling van 35, 36 pct. In de periode 17 t/m 23 april en de week daarvoor haalden Nederland 1, TV2 en Nederland 3 een gezamenlijk marktaandeel van 34 pct.

In de week van 24 t/m 30 april behaalden de commerciële zenders in het tijdvak 0.00 tot 24.00 uur in de doelgroep 6 jaar en ouder samen een marktaandeel van 46,9 pct, zo blijkt uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door Intomart in opdracht van NOS, Ster en IP. Nederland 1, TV2 en Nederland 3 behaalden hun hoogste marktaandelen achtereenvolgens op zondag-, zondag- en zaterdagavond (15 pct, 20 pct en 20 pct).

Gemiddeld marktaandeel van RTL4 in week 17 was 17 pct, van RTL5 6 pct (dankzij de uitzending van de oefeninterland Nederland Schotland), terwijl Veronica en SBS6 stabiel bleven met respectievelijk 9 en 10 pct en Fox8 gelijk bleef met 3 pct. Video behaalde een marktaandeel van 5,2 pct, terwijl 14,8 pct van de tv-kijkers afstemde op de buitenlandse zenders. (Adformatie)