De Reclame Code Commissie (RCC) vindt de voorlichtingscampagne ‘… maar ik rook niet’ van de stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) niet te agressief. Volgens de RCC overschrijden de spotjes ,,niet de grenzen van het toelaatbare” en mogen ze worden uitgezonden.
Een spotje uit de campagne toont hoe een jongen fluitend thuiskomt en door zijn vader wordt uitgedaagd voor een stoeipartij. De jongen slaat zijn vader knock-out en zegt in de camera: ,,… maar ik rook niet”.
Een ander filmpje laat zien hoe een ober in het glas van een lastige klant piest, waarop dezelfde tekst volgt. Volgens de RCC blijkt uit de spotjes voldoende ,,dat het niet om de werkelijkheid gaat”. De RCC oordeelde in 1998 na klachten ook al dat de campagne toelaatbaar is.
Stivoro is tevreden over de uitspraak van de commissie. Volgens de stichting vindt 90 procent van de jongeren de spotjes leuk en de boodschap begrijpelijk. Jongeren zouden volgens Stivoro ,,heel goed begrijpen dat geweld of onbehoorlijk gedrag niet acceptabel is”. (ANP)