Met de grootscheepse ledenwerfacties was het de afgelopen maanden even aanpoten voor BNN. Maar zoals iedereen inmiddels weet, is de omroep erin geslaagd zijn positie in het publieke bestel veilig te stellen. Volgens BNN-directeur Gerard Timmer ontbreekt het in dat bestel nog wel eens aan collegialiteit. ‘Onbegrijpelijk! ‘We moeten samen laten zien dat we een sterk bestel vormen in plaats van elkaar te beschimpen.’
Het is inmiddels al weer even geleden dat BNN het benodigde aantal leden binnenhaalde om zijn positie in het bestel zeker te stellen. Tijdens een grote ledenwerfshow op 27 oktober jongstleden melden zich ruim 20.000 nieuwe leden aan, waarmee het totale aantal op 153.980 kwam. Inmiddels is dat aantal tot boven de 160.000 gestegen. ‘De eerste week na 27 oktober was effe onwerkelijk’, vertelt Timmer. ‘Eerlijk gezegd had ik er niet aan moeten denken om nog twee maanden door te gaan. Dit was de derde keer dat we een dergelijke ledenjacht moesten doen. Je weet natuurlijk dat het moment komt, maar we dachten dat we twee jaar hadden, terwijl dat er maar een bleek te zijn. Vanaf 1 april was de focus daardoor volledig op de ledenwerving gericht. Zoiets gaat in je hele systeem zitten.’
Vertrouwen
Timmer twijfelde nooit aan het succes van de acties. ‘Op basis van de campagne die voorlag, was het vertrouwen bij de directie groot. En dat vertrouwen konden we dus overbrengen aan de medewerkers. Meer dan ooit was het een campagne van het hele bedrijf. Iedereen droeg zijn steentje bij. Er was ook geen paniek. Het gevoel was immers dat we het gingen halen. Alleen durfden we geen getallen te noemen.’
Toch zag het er een tijdje niet al te rooskleurig uit voor BNN. Het aantal leden steeg maar mondjesmaat en de tijd begon te dringen. Timmer: ‘Uiteindelijk bleek de grootste ommekeer te liggen bij de consternatie die ontstond over de zogenaamde Studie Beursleden. (Op een Studie Beurs in Utrecht kregen 7000 scholieren en studenten het lidmaatschapsgeld voor een jaar cadeau van de eigenaar van het pand van BNN, red.).Voordat de commotie uitbrak rondom de Studie Beurs kregen we er 1000 tot 1400 per dag bij. Daarna kreeg het de boost waardoor we op een goed moment naar de 2000 � 2500 leden per dag gingen. Ook de weigering van andere omroepen om een BNN-actiesingle te draaien, heeft ons een enorme boost gegeven. Het is grappig dat een underdogpositie op die manier toch tot iets goeds leidt. Het was niet fijn om in die positie te verkeren maar het heeft ons uiteindelijk geen windeieren gelegd.’
Timmer betreurt dat BNN bij het draaien van de single niet meer steun van de overige omroepen heeft gekregen. ‘Dat getuigt niet van collegialiteit als je onze positie van dat moment in ogenschouw nam. Binnen dezelfde context heb ik het artikel in VARA TV Magazine niet kunnen plaatsen.’ Deze schreef onlangs dat meer ouderen dan jongeren naar BNN kijken. ‘Niet verwonderlijk als je bedenkt dat er in Nederland ook veel meer ouderen (50+) dan jongeren zijn. Wanneer je de kijkcijfers van BNN in de juiste context plaats, is er niets aan de hand. Waarom dat dan niet gebeurt? Ik begrijp daar niets van. In plaats van elkaar te beschimpen, moeten we laten zien dat we samen een sterk bestel vormen.’
Pampus
Wat doet BNN nu om het nieuwe ledenbestand op peil te houden? Timmer: ‘Ten eerste hebben we met een speciale mailing al onze nieuwe leden bedankt. En via radio- en tv-spots bedanken we de rest van Nederland. Verder organiseren we specifieke ledenevenementen. Die zullen kleinschalig zijn, want je hele ledenbestand servicen gaat nu eenmaal niet. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de feesten die we voor de leden organiseren onder de titel Lust for Life.’ Tijd om van alle drukte bij te komen, hebben de medewerkers van BNN dus niet. Timmer: ‘We gaan niet met z’n allen voor Pampus liggen. Om zeker te zijn dat we niet terugzakken onder de 150.000 leden, gaan we gewoon door met werven.’ [Spreekbuis/Radio.nl]