Advertentieopbrengsten Nederlandse kranten dalen 26 procent

Mecom, het moederconcern van de Nederlandse uitgever Wegener, verwacht dit jaar een lager resultaat, met name doordat de advertentie-inkomsten in Nederland fors dalen. Ook de oplagecijfers van regionale kranten zoals De Gelderlander en het Brabants Dagblad zakken sneller in. In het eerste kwartaal daalden de advertentieopbrengsten met ruim een kwart.

Mecom verwacht dit jaar een bedrijfsresultaat (EBITDA) van vijftig tot zestig miljoen euro, tegenover 87,5 miljoen euro in 2012. Een ‘significante meerderheid’ van die daling komt door de slechte prestaties in Nederland.

De Nederlandse advertentie-inkomsten daalden in het eerste kwartaal met 26 procent. De inkomsten uit verkoop van kranten daalden met een procent, ondanks een prijsverhoging van gemiddeld vijf procent. Mecom maakte eerder al bekend dat de inkomsten dusdanig hard teruglopen, dat kostenbesparingen het tempo niet kunnen bijbenen.

Het Europese mediaconcern Mecom kondigde vorig jaar aan alle bedrijfsonderdelen te willen verkopen. Voor Wegener werd echter niet genoeg geboden. Daarop werd besloten eerst de digitale onderdelen te verkopen. Website Autotrack werd eerder dit jaar verkocht. Deze week maakte het bedrijf bekend in gesprek te zijn met makelaarsvereniging NVM over de verkoop van het dertig procensbelang van Mecom in huizensite Funda.

Wegener is met zijn regionale kranten een van de grootste spelers in de Nederlandse krantenmarkt. De branche kampt al langere tijd met dalende advertentie-inkomsten en een teruglopend aantal lezers. NRC Media maakte eerder deze week bekend zich aan deze trend te onttrekken, door over 2012 licht hogere advertentieopbrengsten te boeken. De winst van NRC Media steeg van 4,7 miljoen euro naar 5,5 miljoen euro.

Ook andere grote spelers op de Nederlandse markt hebben het moeilijk. De Persgroep, de Belgische uitgever achter onder meer het Algemeen Dagblad, Volkskrant en Q-music maakte eerder deze week bekend dat de winst vorig jaar bijna halveerde tot 21 miljoen euro. Ook de omzet daalde licht. TMG, het concern achter De Telegraaf, Spits, Metro en de Skryradio Group draaide vorig jaar zestien miljoen euro verlies. Dat is wel minder dan een jaar eerder. De omzet bleef stabiel. [Radio.NL/Novum]

Gerelateerde berichten