Blue Man Group overtreft veel verwachtingen

‘Fenomenaal’ was het meest gehoorde woord na de première op zaterdag van Blue Man Group. “Het is een visueel spektakel”, zei Irene van de Laar.

‘Fenomenaal’ was zaterdag het meest gehoorde woord na de première van de eerste Nederlandse show van Blue Man Group. Het nieuwste kindje van entertainmentgigant Joop van den Ende ‘overtreft je stoutste verwachtingen’, jubelde Irene van de Laar. Het onlangs van een zoon bevallen ex-model genoot zichtbaar, maar waarvan precies, is moeilijk te zeggen. “Het is een visueel spektakel, met heel veel humor, maar het is zo moeilijk te omschrijven.”

Ook de andere aanwezigen hadden moeite de Amerikaanse show, die in de Amsterdamse Theaterfabriek te zien is, in woorden te vatten. “Vrienden van me uit Londen zeiden al dat ik het absoluut moest gaan zien”, vertelt talentscout Henkjan Smits. “Maar ze konden geen van allen uitleggen wat Blue Man Group nou precies is. Nu pas begrijp ik waarom niet.” Maar als hij toch een poging moet doen: “Een bizar, ritmisch spektakel met ontzettend originele vindingen.”

Blue Man Group werd in de jaren tachtig bedacht door drie straatartiesten in New York. Het concept, waarbij ritmische muziek, technische snufjes, verf en veel humor worden gecombineerd, bleek een doorslaand succes. Via mond-tot-mondreclame kwamen de drie mannen, die met hun blauwe latexmaskers en expressieloze uitdrukking iets weg hebben van aliens, in de grotere theaters terecht.

Stage Entertainment, het internationale productiebedrijf van Joop van den Ende, haalde de blauwe mannen naar Europa. Daar boekte de show grote successen in Londen en Berlijn. De burgemeester van Amsterdam, Job Cohen, prees Van den Ende voor zijn inzet. “Hij verrijkt het culturele leven met iets dat we eerder niet hadden. Ik vond het geweldig. Je moet zo goed opletten, er is ontzettend veel te zien.”

Dat Blue Man Group nieuwe paden betreedt, daar zijn de meeste aanwezigen het over eens. Volgens radio-dj Gijs Staverman druist de voorstelling in tegen alle Nederlandse principes. “Op gebied van tv en theater zijn we hier toch wat conservatiever”, zegt hij. “Maar Nederland is nu echt klaar voor zo’n show.” Ook Smits erkent de X-factor van het blauwe gezelschap. “Het ontbreekt inderdaad wel aan spektakel in de Nederlandse showbizz. Je had al slagwerkgroepen als Stomp, maar dit gaat zo veel verder.”

[Novum]