Talpa: het gaat goed met ons

Het gaat goed met Talpa. Met dat bericht heeft het concern gereageerd op een artikel waarin werd gesuggereerd dat het op het randje van de afgrond balanceert.

Het gaat goed met Talpa. Dat meldt het mediaconcern donderdag, naar aanleiding van een artikel in Algemeen Dagblad waarin werd gesuggereerd dat de zender van John de Mol op het randje van de afgrond balanceert. “Het artikel bevat dermate veel onzin en tendentieuze beweringen dat Talpa zich genoodzaakt ziet een eigen persbericht uit te geven ter onderstreping van de feiten.”

Het AD meldde dat John de Mol op zoek is naar ‘een elegante uitweg’. De Talpa-eigenaar zou op verschillende manieren hebben geprobeerd om zijn vorig jaar september opgerichte televisiezender van de hand te doen. De zender, die deze week van Talpa is omgedoopt naar Tien, zou niet het gehoopte succes zijn geworden. De Mol zou volgens het AD onder meer hebben geprobeerd een belang te verwerven in de internationale tak van SBS. Hij zou daar onder meer de succesprogramma’s van Tien onder willen brengen in ruil voor een ‘controlerend belang’ in de SBS-groep.

Volgens Talpa Media klopt er niets van deze berichten. “Het gaat goed met het mediabedrijf. Enkele delen ervan, zoals de muziekuitgeverij en de radiotak, presteren zelfs uitstekend en de andere naar behoren. Het kost drie tot vijf jaar tot een televisiezender staat.” Volgens het bedrijf functioneert de tv-zender, waar het afgelopen jaar meerdere programma’s vroegtijdig van de buis af zijn gehaald, naar verwachting. “Dat het een kwestie van lange adem zou zijn om een stevige plek binnen het overvolle Nederlandse tv-landschap te veroveren, is vanaf de eerste dag onderkend en uitgedragen.”

John de Mol en de zijnen laten zich niet uit het veld slaan. “Er bestaan geen plannen om de zender te verkopen of onder te brengen in een groter geheel. Sterker nog. Volgend jaar staat een tweede zender op stapel.”

[Novum]