Van de eenmalige glossy Youp worden tienduizenden tot honderdduizenden exemplaren bijgedrukt. De eerste nieuwe oplage ligt eind volgende week in de winkel.
Van de eenmalige glossy Youp worden tienduizenden tot honderdduizenden exemplaren bijgedrukt. Dat heeft de Vara, die nauw betrokken was bij de productie, dinsdag bekendgemaakt. De tweede druk van zestigduizend stuks ligt waarschijnlijk eind volgende week in de winkel.
De parodie op populaire glossy’s van BN’ers als Linda de Mol en Rik Felderhof was verkrijgbaar sinds vorige week maandag. “Ons uitgangspunt was: op is op!”, stelt cabaretier Youp van ’t Hek in een verklaring. “Maar dat de exemplaren in dit tempo zo ongeveer letterlijk de winkels uit zouden vliegen, hadden we eerlijk gezegd niet voorzien. Als we niet bijdrukken, zouden we heel veel vaste fans moeten teleurstellen en dat wil ik niet.”
Al snel nadat het blad was uitverkocht, werden vele exemplaren voor hoge prijzen aangeboden op veilingwebsites. Het neerleggen van bedragen die oplopen tot dertig euro is nu niet meer nodig. “Dus ik zou zeggen: wacht nog even voor je naar Marktplaats surft”, zegt Van ’t Hek.
De grappenmaker, die aanvankelijk tegen een extra druk was, is niet uit op persoonlijk gewin. Wat er na de aftrek van de kosten overblijft, gaat naar het maken van radio- en televisieprogramma’s. “Mijn deel van de opbrengst gaat naar de stichting Alle Beetjes, die kleinschalige projecten in de Derde Wereld steunt.”
[Novum]