Welke radioreclame is de beste? ASN Bank, Rijkswaterstaat, Smart, Staatsloterij en Tele2 maken kans op een RAB Radio Advertising Award. De radioprijzen worden op dinsdag 26 juni uitgereikt tijdens het RAB radio-event in Hotel W Amsterdam.
Categorie beste radiocommercial
De vakjury beoordeelde 129 inzendingen op originaliteit, creativiteit en uniciteit. Onderstaande vijf commercials zijn door de vakjury genomineerd in de categorie ‘beste radiocommercial’.
ASN Bank – Fabeldierenrijk-campagne met Gewoontedier, Nitwitter, Na-aap, Vergadertijger, Databeessie
Credits: Selmore, The Ambassadors, Vizeum
Commentaar van de jury: “Een waar sprookje! Zeer creatieve storytelling. Meer bankbedrijven claimen verantwoord ondernemen, maar ASN is met haar radiocampagne uniek en onderscheidend. Technisch prachtig gemaakt met mooie muziek en goed uitgevoerde menselijke geluidseffecten.”
Rijkswaterstaat – Van A naar Beter: afscheid van de praatpaal met mooie laatste woorden door Nico Dijkshoorn
Credits: Roorda, Soundcircus
Commentaar van de jury: “Je luistert echt naar deze boodschap! Entertainment op stand-up-comedian-level. Het is zeer origineel. Naast het opvallende stemgeluid van Nico Dijkshoorn is ook de voice-over door Daan Schuurmans fantastisch gecast.”
Smart – Vloekend inparkeren / Credits: BBDO, ZentihOptimedia
Commentaar van de jury: “Briljant! Gedurfd van Smart. Dit past ook bij het automerk. Heel creatief met parkeersensor als acteur in de radiocommercial. Het is heel beeldend, je ziet het zo voor je.”
Staatsloterij – Mega Jackpot van 10 juni met de inhaker Laurel/Jenny
Credits: TBWA\NEBOKO, The Ambassadors, Universal Media Group
Commentaar van de jury: “Heel snel geschakeld door de makers. De radiocommercial speelt met audio én actualiteit, twee basiswaarden van radio. De call to action is de grap, dat is echt heel creatief. En deze inhaker past ook nog binnen de campagnestrategie.”
Tele2 – Roxeanne’s super super super selfie
Credits: INDIE, Audentity, Wavemaker/MediaCom
Commentaar van de jury: “Het klopt gewoon. Een lang lied op de radio en de vorm is de boodschap ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’. Met het eigen Tele2-geluid is deze radiocommercial wederom een sterke nieuwe variant binnen de zeer succesvolle campagne.”
De vijf andere categorieën zijn:
– Het radioreclamebureau van 2018
– Dé radiospecialist van 2018
– De radioadverteerder van 2018
– Beste branded content case
– De Nederlandse publieksprijs voor de beste radiocommercial
RAB
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. RAB staat voor het vermarkten van radiokennis en biedt inspiratie aan adverteerder, reclame- en mediabureaus om met radioreclame méér te bereiken bij de luisteraars van de radiomerken. Daarnaast is RAB één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO). [Radiowereld.NL]