New York – Light 97-WLTW staat nog steeds aan kop in de grootste radiomarkt van de USA. Het AC-station heeft zelfs een behoorlijke stijging laten zien ten opzichte van de vorige meting, waarmee de afstand tot de concurrentie aangenaam is vergroot. Opvallend is verder dat WCBS (oldies) zich langzaam maar zeker herstelt van de klap die het kreeg na de komst van Jammin’105-WTJM (jammin’ oldies) in de winter van 1999. CBS daalde destijds van 5% marktaandeel naar 3,5%, en het Jammin’-station knalde dik 2% omhoog. Inmiddels zit CBS weer op 4.7% en daalde Jammin’105 onder de 3%. In de CHR-hoek heeft dancestation WKTU (‘The beat of New York’) haar broertje Z-100 (WHTZ) verslagen in marktaandeel. Voor eigenaar AMFM niet erg, want die is zowel in het bezit van WKTU, WHTZ als WTLW (!).
Los Angeles – KIIS FM heeft onlangs diverse prijzen in de wacht gesleept voor onder meer programming, marketing en scheduling. De industrie in Amerika heeft een echte wederopstanding van KIIS meegemaakt: een van de oudste CHR-stations is na een jarenlange dip al weer maanden lang het best beluisterd in zowel de doelgroepen 18-34 als 25-54 (!). De twee grootste AC-concurrenten, KOST en KBIG, kunnen hun gevecht staken nu ze beide dezelfde eigenaar kennen. KBIG is dan ook overgegaan op het hippere format HOT AC.
Overige markten – In Dallas kalft het marktaandeel van KVIL steeds meer af.
Inmiddels heeft het traditionele AC-station maatregelen genomen (iets frisser format, jingles met een geheel nieuw audiologo) maar voorlopig moet 103.7 genoegen nemen met een daling van het aantal luisteraars. Detroit blijft een rustige markt. Het in 1998 gerestylede WNIC kende begin dit jaar een dipje maar staat inmiddels weer fier aan kop. Het geïntroduceerde ‘nice’-format blijft populair in de Motorcity, evenals de aan de motownmuziek gerelateerde jammin’ en -oldies formats. Een van de bekendste countrystations (WWWW, oftewel W4 Country) is wegens matig succes veranderd in classic hits. In Denver blijft hot country KYGO aan kop. Het station dat wekelijks haar totale playlist doorluistert om te horen of de songs nog wel ‘hot’ zijn, ziet haar voorsprong op de nummer 2 in de markt wel steeds kleiner worden.
Nieuwe formats (zoals een jaar geleden Jammin’ oldies) zijn in ontwikkeling en worden door eigenaren als Infinity, AMFM en Clearchannel uitgeprobeerd op de kleinere Amerikaanse markten. Rock AC wordt genoemd als ‘bredere’ versie van de alternative stations, en een combinatie van Rhythmic AC en Jammin’ Oldies is wellicht komend jaar ook te horen in de grotere steden in de USA. ( Marc Wiers, David Southingham, Dallas TX, USA / Radio&Records)