Opnieuw heeft de televisiemarkt een gunstige ontwikkeling laten zien. In het tweede kwartaal 2002 zijn de netto reclamebestedingen met 7% toegenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Dit meldt SPOT, de branche-organisatie van de Nederlandse televisie-reclamebedrijven.
De sterke toename van de bestedingen is mede te danken aan de terugkeer op televisie van branches die in 2001 een stap terug moesten doen: telecommunicatie, internet-aanbieders en auto-fabrikanten. Deze sectoren behoren tot de grootste groeiers van het tweede kwartaal. Andere opvallende groeiers zijn de diverse soorten dranken (updranken, yoghurtdranken, bier, koffie) en convenience producten (bijvoorbeeld kant en klaar maaltijden).
SPOT verwacht dat het jaar 2002 verder succesvol zal verlopen. De eerste tekenen wijzen op een voortgaande groei in het komende najaar. Het tweede kwartaal kenmerkt zich tevens door een relatief hoge kijkdichtheid. De oorzaken hiervan zijn de uitzonderlijk verlopen verkiezingsstrijd in april/mei en uiteraard het WK voetbal in juni. [M]