De Britse publieke omroep BBC is niet van plan om het contract met de producent van de Teletubbies, dat in oktober afloopt, te verlengen. Toch betekent dat niet het einde van Tinky Winky, Dipsy, Laa Laa en Po op het kleine scherm, zo verzekert Anna Wood, de schepper van de mollige, brabbelende knuffeldieren met het bizarre antennetje op hun kop.
In nauwelijks vier jaar tijd hebben Tinky Winky, Dipsy, Laa Laa en Po zowat de hele wereld veroverd. Wereldwijd zouden naar schatting 1 miljard kinderen het peuterprogramma bekijken. Maar na 365 aflevering houdt ,,moederzender” BBC het voor bekeken. Ragdoll Productions, het productiehuis van de inmiddels 63-jarige Anna Wood, dat vorig jaar nog bekroond werd met een Bafta special award en dat een slordige 1,6 miljard frank heeft verdiend aan de poppen en de afgeleide producten, ziet nog een rooskleurige toekomst weggelegd voor de Teletubbies. ,,We treden in een andere fase”, stelt Anne Wood in The Observer. Het productiehuis heeft al een andere presentatiestijl gecreëerd. In dit concept zullen Tinky Winkyen kompanen als een soort ,,wrappers” programma’s van over heel de wereld presenteren.
De nieuwe formule zal niet voor 2002 op het scherm komen. Maar ze sluit erg nauw aan bij de visie van Anne Wood als programmamaakster, die de Teletubbies van het begin als een exportproduct heeft gemaakt. Met de nieuwe presentatiestijl krijgen de buitenlandse stations er nog een belangrijke troef bij, want nu kunnen ze ook hun eigen Teletubbies- slot creëren met korte programma’s die ze zelf kiezen. (Standaard)