De reclamebestedingen op de Nederlandse televisiezenders zijn in het jaar 2000 gestegen naar een bedrag van bijna 1,6 miljard gulden. In 2000 is een groei gerealiseerd van 192 miljoen gulden. Dit is de grootste toename in de geschiedenis van de televisiereclame.
Deze cijfers werden vandaag bekend gemaakt door SPOT, de branche-organisatie van de verkoopmaatschappijen van de Nederlandse televisiezenders. Bij SPOT zijn alle organisaties aangesloten die zendtijd verkopen voor Nederlandse reclame, waaronder STER, IP, SBS en een achttal themazenders.
De groei van de bestedingen in 2000 komt uit op 14% ten opzichte van 1999. De grootste toename is gerealiseerd in de sectoren Internet en Telefonie. De bestedingen in de Internetsector vervijfvoudigden. De bestedingen in de telefonie sector groeiden bijna 50%. De groei in bestedingen is onder meer gebaseerd op de explosie in de mobiele telefonie, de doorbraak van Internet en ook door de grote sportevenementen in 2000: het EK Voetbal en de Olympische Spelen.
Opvallend is de verbreding die zich in de afgelopen jaren heeft voorgedaan in de productbranches in de Top 10 besteders. Waren traditioneel de consumptiegoederen de grootste besteders, in 2000 wordt grootste branche gevormd door de automobielindustrie. Voorts prijken in de top 10, naast adverteerders voor bier, wasmiddelen, cosmetica, snoep en deodorant, branches uit de dienstensector: verzekeringsmaatschappijen, (mobiele) telefonie en internet providers.
Deze verbreding maakt de markt minder afhankelijk van één branche en daarmee commercieel gezonder. Bovendien wordt de variatie in de reclameblokken groter, waardoor de reclame ook communicatief sterker wordt.
Televisie kijken is populair. De kijktijd is opgelopen tot ca. 2 uur en 45 minuten per dag (gemiddeld voor alle Nederlanders van 13 jaar en ouder) en is stabiel. Televisiekijken is een dominante tijdbesteding in vergelijking met bijvoorbeeld het lezen van de krant, dat gemiddeld 25 minuten per dag inneemt. De tijd die aan internet wordt besteed, naar schatting 7 minuten per dag, is niet ten koste van het televisiekijken gegaan.
Met name televisie zal in de toekomst een brugfunctie vervullen naar de nieuwe media. De verwachting is dat de groei zich dan ook zal voortzetten, al zal de economie is rustiger vaarwater komen. Voor 2001 wordt een groei van 5%-10% geprognotiseerd.
De volgende organisaties participeren in SPOT: STER, IP, SBS, ORN, TMF, Kindernet, Cartoon Network, Discovery Channel, National Geographic Channel, The Box en RMB