Hannover – De werkgroep “Media-Analyse” heeft eerder deze week de nieuwe luistercijfers voor Noord-Duitsland bekend gemaakt:
Met een grote voorsprong blijft de publieke “schlager-zender” van de NDR (NDR 1 – Radio Nedersaksen) de met afstand best beluisterde zender, gevolgd door de twee comerciele zenders “ffn” en “Hitradio Antenne” op plaats 2 resp. 3.
Op plaats vier volgt de publieke nieuws en pop-zender “NDR2” die als enige procent-winsten kon boeken tov. de laaste analyse. NDR1-Radio Nedersaksen richt zich (net als WDR4 in het westen)op een duidelijk ouder publiek.
De cijfers op een rijtje:
28,8 % NDR1 – Radio Niedersachsen:
20,4 % Radio ffn:
16.0 % Hitradio Antenne:
15,2 % NDR 2
In tegenstelling tot NL waar de publieke nieuws en aktualiteitenzender Radio 1 goed scoort, speelt het marktaandeel van “NDR 4 – Info” met ca. 1% geen enkele rol, net als die van het klassieke publieke Radio 3. De publieke jongerenzender “N-joy Radio” is op 4,4% gebleven, en verliest dus de race met de comerciele ‘Hitradio’s’ heel duidelijk. (BK 2001)