DE ONMOGELIJKE REIS’ BIJ SBS 6

Wat Barendsz niet lukte wil De Velde afmaken door een spectaculaire zeiltocht

Vanaf zondag 10 juni, tussen 19.00 en 19.30 uur, brengt SBS 6 een special rondom Henk de Velde die van plan is binnen zestien maanden rondom de wereld gaat varen. We volgen Henk op de voet en zijn bevindingen zijn wekelijks in ‘Hart van Nederland’ te zien. Het is overigens nog niet zeker dat de start zaterdag zal zijn, aangezien er nog problemen met de moter van de zeilboot zijn

Henk de Velde bereidt zich goed voor op zijn ‘onmogelijke’ reis. Het plan is om via de Noordoostelijke doorvaart de wereld om te zeilen, dat nog nooit eerder door een jacht is gedaan. Het vertrek is vanuit Nederland en dan via Noorwegen naar Moermansk en vervolgens 1000 mijl oostwaarts naar Dikson, waar hij verplicht is een ijsloods aan boord te nemen, om zo tussen de Noordsyberische eilanden, Severnaya Zemblya, door te varen tot Tiksi aan de monding van de Lena. Daarna langs de Siberische kust richting de Bering Straat.

Dan blijven er twee mogelijkheden over, overwinteren midden op zee of wanneer hij geluk heeft bereikt hij Alaska nog op tijd. Dan de volgende zomer weer verder, of van Arctic naar Antarctic, van het ijs door de tropen weer naar het ijs, wat betekent dat hij niet zes tot negen maanden hoeft te wachten. Vandaar dat De Velde ervoor heeft gekozen om na Alaska door te varen naar San Francisco. Daarna 4000 mijl door de windstiltes van de doldrums naar Paaseiland. Totale afstand is 27.800 mijl, dat is meer dan 51.000 kilometer in 16 maanden en dat door de meest ontoegankelijke streken van deze wereld.

Zijn schip ‘Campina’ is met van alles uitgerust om deze zware tocht te kunnen doorstaan. De boeg is versterkt met een extra 4 mm staalplaat en totaal 9 mm dik. De boegschroef krijgt een sterke ijsschroef. Geheel rondom, op de waterlijn is ook een plaat van 4 mm op de huid gelast. Hier is het schip nu 8 mm dik en aan de buitenkant zijn 5 meter lange hoekijzers gelast om de druk op te vangen bij kruiend ijs. Achter de schroef is een dikke ijshak geplaatst, een soort scheg om het ijs achteruitvarend weg te duwen. De schroef wordt speciaal gemaakt van een geharde aluminium-nikkel-brons legering.De de schroefas wordt 50 mm dik. De gehele elektrische bedrading wordt vernieuwd. De bunkercapaciteit is nu 2000 liter dieselolie en 750 liter drinkwater. (SBS6)

Gerelateerde berichten