De Socialistische Partij (SP) in Limburg heeft aan de bel getrokken bij het Commissariaat voor de Media. De statenfractie meent dat L1, de Limburgse publieke omroep, sluikreclame maakt in enkele programma’s.
Het zou gaan om de dagelijkse nieuwsuitzending op de radio, vlak na de middag, en het televisieprogramma Limbourgeois. De SP heeft grote twijfels over de journalistieke onafhankelijkheid van het blokje beursrubriek’ tijdens het radionieuws. Hierin mag een medewerker van de ABN Amro de luisteraars bijpraten over financiële zaken.
Volgens de socialisten is het onaanvaardbaar dat “een hele rubriek, die circa één minuut redactionele zendtijd in beslag neemt, zonder enige onderbreking, een vraag of kritische opmerking van de redactie, wordt ingevuld door iemand die nadrukkelijk als medewerker van de ABN Amro-bank wordt aan- en afgekondigd.’
De SP neemt verder het society-programma Limbourgeois op de korrel. De partij vindt de reportages veel weghebben van zogeheten advertorials, advertenties met een journalistieke inslag. Op de internetsite van het programma staan ook enkele sponsornamen vermeld. De vraag is of dit volgens de mediawet mag.
Algemeen directeur H. Coumans van L1 meent van wel. Volgens hem mogen bepaalde programma’s gesponsord worden. “De mediawet verbiedt dat niet, maar stelt er wel regels aan. Wij houden ons daar keurig aan’, zegt hij.
Ook het opvoeren van deskundigen onder vermelding van de firma-naam, zoals in de beursrubriek, is toegestaan, meent Coumans. “Het lijkt me logisch dat je die noemt, dat doen ze bij het NOS-journaal ook.’
Coumans heeft geen enkele moeite met de actie van de SP. “Prima toch? Iedereen heeft het recht om bij twijfel het commissariaat in te schakelen. Liever dat dan het gezeur van een partij die denkt dat er iets aan de hand is, maar dat niet controleert.'(Limburger)