De gang naar de rechter is tv-klusjesman Nico Zwinkels afgelopen dinsdag blijkbaar goed bevallen. In een kort geding eiste hij toen een rectificatie en schadevergoeding van weekblad Privé, dat hem in een eerder artikel beschuldigde van van seksuele intimidaties tegen vrouwelijke collega’s.
Bij de rechtbank in Amsterdam heeft hij twee nieuwe kort gedingen aangespannen. De rechtbank behandelt de nieuwe zaken woensdagmorgen, een dag na de uitspraak in het geschil met Privé. Lees verder
Kinderen
Bovag en het ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben de handen in elkaar geslagen voor een uniek project: het allereerste kinder tv-programma over auto’s. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag. Jeugdzender Fox Kids wil de nieuwe show, De Proefrit geheten, het komende tv-seizoen al op de buis brengen. Bedoeling van het programma is om zo ook de jongste ’automobilisten’ te wijzen op het belang van veiligheid in en om de auto. „Bovag wil met De Proefrit duidelijk maken dat je een veilige auto in een erkende garage koopt. Kinderen zijn tenslotte de weggebruikers van de toekomst”, zo meldt een woordvoerder van de brancheorganisatie. Lees verder
Krant
De Leeuwarder Courant verschijnt tijdens de Olympische Spelen niet als middag-, maar als ochtendkrant. De Friese krant heeft daartoe besloten om niet achter de sportfeiten aan te lopen en het sportnieuws zo snel mogelijk te kunnen brengen, aldus een woordvoerder vrijdag. Lees verder
VNU
VNU-dochter Nielsen Media Research stapt in een gezamenlijk bedrijf met AGB. De joint venture gaat in dertig landen kijkcijfermetingen aanbieden. Dat heeft VNU donderdag bekendgemaakt. AGB is een dochteronderneming van het Britse reclameconcern WPP. Lees verder
Sport
De Eredivisie NV (ENV) en de Nederlandse fotografen zijn donderdag in een ,,constructief gesprek” over strengere regels voor sportfotografen nader tot elkaar gekomen. De journalistenvakbond NVJ schat de kans op 60 procent dat de partijen tot een akkoord komen. Lees verder
Omkoping
In (te)veel landen laten de media zich omkopen om zaken wel of niet te publiceren. Vijf internationale organisaties hebben een aantal principes opgesteld om dit te voorkomen. International Press Institute, de International Federation of Journalists, Transparency International, de Global Alliance for Public Relations and Communications Management, het Institute for Public Relations Research and Education en de International Public Relations Association hebben de ‘Charter on Media Transparency’ opgesteld met daarin een aantal principes: Nieuws moet verschijnen op basis van het oordeel van journalisten en redacteuren, niet in ruil voor geld of andere incentives. Lees verder
Plop
Joop van den Ende wil met Kabouter Plop doorbreken in Duitsland, waar mogelijk miljoenen kunnen worden verdiend met de bij ons en in België al enkele jaren ongekend populaire kindervriend. Lees verder