Themakanalen: nieuw speeltje omroepen

Komende zomer moeten de eerste themakanalen op tv zijn. Elk moment van de dag kan de kijker dan bij de publieke omroep terecht voor nieuws, cultuur of een kijkje in het parlement. ’Digitaal themakanaal’ is het nieuwe modewoord in Hilversum. In opdracht van de publieke omroep gaat Joop Daalmeijer, vertrekkend netcoördinator van Nederland 2, voor de zomer met minstens drie themakanalen beginnen. SBS en RTL beginnen er volgend jaar mee, de VPRO heeft eigen plannen en de KRO is inmiddels ook toe aan iets nieuws. Beter gezegd aan meer van hetzelfde, maar dan ietsje anders opgediend.

Verschil
Want een themakanaal verschilt maar in één opzicht wezenlijk van het normale televisieaanbod: de programmering is niet breed (sport, spel en films door elkaar) maar opgehangen aan één thema (alleen nieuws, sport of cultuur). Voor iemand met een beetje fantasie is het aantal thema’s onbegrensd: de publieken denken aan nieuws, educatie, cultuur, parlement, jongeren en sport. John de Mol ziet wel wat in een kanaal vol voetbal, de VPRO denkt aan alternatieve muziek, SBS aan 24 uur per dag home-shopping en RTL heeft een lijstje waarop ook een soap-kanaal staat. Die plotseling interesse in themakanalen is ontstaan omdat de jongste technische ontwikkelingen dat een stuk makkelijker maken.

Joop Daalmeijer: „Alles wat de publieke omroep maakt, wordt tegenwoordig digitaal aangeleverd. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om diezelfde programma’s ook beschikbaar te stellen voor een themakanaal.“

De kabelnetten in Nederland zitten vol, dus was er tot nog toe geen plaats voor themakanalen. Daalmeijer: „Inmiddels kunnen we kiezen uit een flink aantal alternatieven om het signaal te verspreiden. De tarieven voor de satelliet zijn bijvoorbeeld flink gedaald, Digitenne is een mogelijkheid, breedband internet wellicht en de kabelmaatschappijen maken de komende tijd de aanschaf van een decoder aantrekkelijker.“ Met zo’n decoder zijn via datzelfde kabelnet veel meer dan de huidige dertig kanalen te ontvangen. De publieke omroep maakt de komende maanden een keuze uit de mogelijkheden. „Uitgangspunt is, dat het de kijker niets extra kost. Voor de programma’s van de publieke omroep is tenslotte al betaald via de belastingheffing.“

Tijdelijk
Daalmeijer schat in dat de themakanalen een tijdelijk fenomeen zijn. „Het gaat er naar toe dat je steeds meer naar programma’s kijkt op momenten dat het jou het beste uitkomt, niet omdat ze toevallig worden uitgezonden. De BBC doet nu al proeven met een digitaal abonnement. Mensen kunnen dan bij de BBC aangeven welke programma’s ze willen zien en de BBC zorgt er voor dat die op hun digitale recorder worden gezet. Als dat allemaal hier ook kan, zijn themakanalen misschien niet meer nodig.“ [Brabantsdagblad/Radio.NL]

Gerelateerde berichten