Ajax verwacht meer te gaan verdienen aan de uitzendrechten van voetbalwedstrijden. Algemeen directeur Arie van Eijden denkt dat de toenemende concurrentie van onder meer KPN’s digitale televisie en tv-producent John de Mol een inkomstenstijging tot gevolg heeft.
Ajax is niet in gesprek met beide zendgemachtigden, zei de algemeen directeur maandag bij de presentatie van de jaarcijfers over het boekjaar 2003/2004. ,,Er komt een openbare bieding, in de tussentijd mogen we niet met partijen praten”, aldus Van Eijden.
De Amsterdamse voetbalclub behaalde in het afgelopen boekjaar 8 miljoen euro omzet uit televisie- en internetinkomsten. KPN introduceerde onlangs digitale televisie en kabelexploitant UPC komt volgend jaar mei met digitale decoders.
,,Digitale televisie is per definitie een pay-per-view markt”, zegt Van Eijden. Voetbalkijkers kunnen dan per wedstrijd betalen. De algemeen directeur noemt de huidige prijzen voor de uitzendrechten van Nederlands voetbal ,,reëel”. [Antenne2/Radio.NL]