AVRO doet mee aan TROS/VTM-onderzoek

De AVRO sluit zich aan bij het onderzoek van de TROS en de Vlaamse commerciële televisiezender VTM naar mogelijkheden en kansen om buiten het huidige publieke omroepbestel haar missie te realiseren en doelstellingen te bereiken.

Begin september al verklaarde de oudste omroep van Nederland vooral te streven naar een voortbestaan bínnen het publieke omroepbestel. “Dat willen we nog steeds, maar dan moet de AVRO wel perspectief hebben om zich duidelijk te kúnnen profileren en haar missie te kúnnen realiseren. En dat kan alleen in een sterk publiek omroepbestel, mét ruimte voor sterke en herkenbare omroepverenigingen”, aldus Gerben Eggink, sinds 1 september jl. algemeen directeur van de AVRO.

Zorgen om bestel
Bestuur en directie van de AVRO maken zich vooralsnog echter ernstige zorgen over de toekomst van het publieke omroepbestel en de rol van de omroepverenigingen daarin.

Gerben Eggink: “De publieke omroep lijkt zich met de toenemende nadruk op kijktijdaandelen vooral te willen richten op amusement, sport en laagdrempelig drama. Zij ontwikkelt zich hiermee eerder tot een concurrent van de commerciële omroepen, dan tot een pluriforme omroeporganisatie met een herkenbare en breed erkende publieke missie, die een zinvolle en duidelijke aanvulling kan vormen op de commerciële omroepen.”

De AVRO heeft daarnaast moeite met de ’toenemende centralisatie’ in de besturing van het publieke bestel en ook met de kennelijk levende ideeën om de omroepen slechts productiehuizen te laten zijn. In zo’n situatie kan de AVRO haar missie niet realiseren. Het zou bovendien de herkenbaarheid van de AVRO minimaliseren.

“Wij vinden het bij het bepalen van onze strategie dan ook echt onverantwoord om géén studie naar alternatieven buiten het publieke bestel te doen. En of onze toekomst nu binnen het publieke omroepbestel is, wat onze voorkeur heeft, of daarbuiten, we willen hoe dan ook een sterke organisatie hebben en zijn, die tot in lengte van jaren mensen kan bedienen met radio- en televisieprogramma’s, via internet en via bladen en magazines”, aldus een strijdbare Gerben Eggink.

Kansen verkennen
De ontwikkelingen in de mediawereld volgen elkaar razendsnel op. Er bestaan steeds wisselende politieke en andere publieke standpunten over reclame op de publieke omroep, over het aantal publieke netten, over nut en noodzaak van de voetbal- en andere belangrijke sportrechten én over de rol en aansturing van de publieke omroep. De standpunten hierover veranderen van dag tot dag.
 
Gerben Eggink: “De AVRO wil niet meer lijdzaam toezien bij die ontwikkelingen, maar haar kansen verkennen, mede ook in het licht van allerlei technische ontwikkelingen. Via breedband, satelliet, internet en dankzij de verdergaande digitalisering gaan de omroepen en dus ook de AVRO als multimediale omroep buitengewoon veel kansen krijgen en dat biedt mogelijkheden voor onze leden, kijkers, luisteraars en lezers!”

Van speelbal naar speler
“Als we onszelf, maar vooral onze 400.000 leden én de miljoenen kijkers en luisteraars naar de AVRO-programma’s serieus willen nemen, dan móeten we nu wel handelen. De AVRO wil daarom van speelbal weer speler worden. Het liefst binnen een sterk publiek bestel, maar als dat onverhoopt niet mogelijk is, in een ander bestel”, aldus de algemeen directeur van de AVRO.

Onderzoek
Het onderzoek naar de kansen van de AVRO in de mediamarkt vindt de komende maanden plaats. Het is gericht op een realistische merkpositionering in het licht van de recente en te verwachten ontwikkelingen in het omroeplandschap. Vervolgens wordt onderzoek gedaan naar de vraag in welk bestel die positionering het beste kan worden nagestreefd: een publiek bestel, al dan niet aangepast aan de wensen van de politiek en van de AVRO, of een andersoortig bestel. De AVRO zal hiertoe in eerste instantie met de TROS en VTM participeren in een achttal werkgroepen, die al eerder waren begonnen.

In het voorjaar van 2005 moeten de resultaten van het onderzoek bekend zijn en de kansen zijn verkend. Daarna wil de AVRO een besluit nemen over haar toekomst. Uit recent onderzoek blijkt overigens dat de AVRO en de TROS bij omroepverkiezingen behoren tot de drie meest favoriete omroepen.

Efficiencyslag
De AVRO heeft de afgelopen jaren een aantal bezuinigingen doorgevoerd en een behoorlijke ‘efficiencyslag’ gemaakt en is in dat opzicht een gezonde organisatie. Verder kijken directie en management van de omroep op dit moment naar de toekomstige organisatiestructuur, mede in het licht van een veranderende strategie. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten