In een poging meer jongeren naar de publieke omroep te lokken, gaat de NOS begin volgend jaar een website in de lucht brengen: NOS Headlines. De site wordt gekoppeld aan een wekelijks tv-programma van een kwartier, zo meldt Spreekbuis, een blad voor omroeppersoneel.
Bij de bouw van de site zou de NOS zich laten inspireren door bestaande jongerensites. Volgens weblog GeenStijl.nl zouden omroep-consultants hebben geïnformeerd hoe het populaire Fok!-forum kan worden nagebouwd.
Ook is er uitgebreid onderzoek onder jongeren gedaan. “We hebben met heel veel jongeren gepraat in de grote steden”, verklaart projectleider Tanja Jadnanansing tegenover Spreekbuis. “Verder zijn er jongeren hier op de Journaal-redactie geweest, en Irene Costera Meijer, hoofddocent Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam, heeft voor ons een wetenschappelijk onderzoek gedaan.”
“Uit al dat onderzoek blijkt dat jongeren het Jeugdjournaal te simpel vinden. Maar het ‘gewone’ Journaal veronderstelt vaak te veel voorkennis, en jongeren zien daar niet in terug wat ze interessant vinden. Bovendien willen ze kunnen kiezen uit korte overzichtjes, snack nieuws, en uitgebreidere onderwerpen, slow nieuws.” [Webwereld]