De Ster gaat in 2005 haar netto tarieven met gemiddeld 5 procent verhogen. Dat kondigde de nieuwe directeur van de Ster, Arian Buurman aan tijdens de presentatie van het commercieel beleid 2005, voor bureaus en adverteerders.
De prijsverhoging volgt op een voor 2004 aangekondigde tariefstijging van zo’n 7 procent, die volgens Buurman ‘niet voldoende bleek’. ‘We zaten hartstikke vol, en zijn zelfs door het Commissariaat op de vingers getikt dat we de maximaal toegestane hoeveelheid reclamezendtijd hadden bereikt.’ Buurman sprak tijdens de sessie een stevig ‘mea culpa’ uit over de forse capaciteitsproblemen in 2004. ‘Door slechte prognoses zagen we die problemen in een aantal maanden te laat aankomen.’
Buurman en de Ster gaan een ‘roerig’ jaar tegemoet. Met het mogelijk verliezen van de eredivisieprogrammering als belangrijkste bedreiging. De kans dat Tros en Avro uit het publieke bestel treden, acht ze klein. De onzekerheid voor bureaus en adverteerders begint vanaf september, wanneer John de Mol zijn brede zender lanceert. Vandaar dat Buurman zich nog niet aan een verwacht kijktijdaandeel (20-49) waagt voor de periode september-december: ‘Begin januari is er vast meer duidelijkheid’. Het kijktijdaandeel voor de periode januari-augustus wordt 29 pct. [Adformatie]