Kort media nieuws: maandag 17 februari 2003

[16.00 uur]
Goedemiddag.

De commissaris van de koningin Nijpels van Friesland heeft een brief geschreven aan minister Hoogervorst over de slechte ontvangst van Omrop Fryslan (radio). In het westen van de provincie is de ontvangst veel slechter geworden, sinds de omroep op 16 december vorig jaar van frequentie veranderd is. Nijpels vind dat daar iets aan gedaan moet worden, met name omdat de radio de functie heeft van rampenzender heeft. Bij calamiteiten zou een deel van de provincie de zender niet goed kunnen ontvangen.

De lokale omroep Stadsradio Den Haag zal waarschijnlijk worden overgenomen door Radio TV West. Dit heeft directeur Soer van Radio TV West gisteren bekend gemaakt. Met de overname wil Radio TV West een jonger publiek aan zich binden. Het is niet uitgesloten dat na de overname van Stadsradio Den Haag nog meer lokale omroepen een intensieve samenwerking zullen aangaan met Radio TV West.

Wilt U op de hoogte worden gehouden van het laatste satelliet nieuws via email?
Wekelijks de nieuwste updates van satellietradio- en TV-stations, nieuwe TV- en radiostations via de diverse Europese satellieten, frequentiewisselingen en aandacht voor de Nederlandse radio- en TV-stations in het Nederlandse Canal Digitaal-pakket. Aanmelden voor deze nieuwsbrief kan via deze mailinglist

Uit nieuw NIPO-onderzoek blijkt dat 10 tot en met 15-jarigen goed bekend zijn met tv-commercials van alcoholhoudende dranken. Het landelijke representatieve onderzoek is eind 2002 uitgevoerd in opdracht van STAP (Stichting Alcoholpreventie). Van vijf recente reclamespots bleek een commercial van Bacardi Breezer het meest populair. Een derde van de ondervraagde jongeren zegt dat deze reclame voor hen aanleiding is tot drinken of uitproberen van een breezer.

Het programma Radar neemt vandaag om 19.30 uur (Ned2) een castingbureau onder de loep. Holland Movies plaatst regelmatig advertenties in dagblad de Telegraaf waarin staat dat ze tweeduizend figuranten zoeken voor drie verschillende bioscoopfilms. Geïnteresseerden moeten 45 euro inschrijfgeld overmaken. Na de inschrijving horen de acteurs niets meer, de redactie van Radar zoekt uit waar hun geld heen ging.

In week 6 (3 t/m 9 februari 2003) is in totaal voor € 6.728.426,- aan radiocommercials uitgezonden op de Nederlandse radiozenders. Dit blijkt uit de gegevens van BBC De Media en Reclame Bank, welke de bruto mediabestedingen van adverteerders in Nederland registreert. KPN Mobile is met een bruto radiobudget van € 256.750,- de grootste radio-adverteerder geweest. Op de tweede plaats staat Tiscali met € 196.820,-. Ikea is de nummer drie en heeft voor een bruto bedrag van € 181.575,- aan radiocommercials uit laten zenden.

Op zoek naar een leuke baan in de mediawereld? Wil je jezelf bewijzen? Ga dan op zoek naar je ideale werkgever bij onze vacatures! Regelmatig geupdate, dus actueel. Je kunt natuurlijk door de vacatures bladeren, maar je kunt jezelf ook laten vinden door een bedrijf!
Geef je daarvoor op bij ‘Biedt zich aan’, een nieuwe rubriek van Radio.nl. Hier kun je kort aangeven wie je bent en wat je kunt, en dit als korte advertentie bij ons achterlaten. Vervolgens kun je door organisaties gevonden worden. Simpel toch?

AOL Time Warner overweegt om de videobeelden, die zij momenteel voor $5 per maand verkoopt via de CNN-website, gratis aan te bieden aan haar abonnees. De moedermaatschappij hoopt daarmee het gebruik en de populariteit van de AOL diensten te vergroten. “CNN is een veel geroemde onderneming en biedt goede diensten aan onze gebruikers. De nieuwsleverancier is een belangrijk deel van onze strategie om een basis van content te bouwen,” aldus Carlos Silva, vice president van AOL Broadband.

Het gratis dagblad Metro zal vanaf 28 februari twee verschillende regio-edities krijgen: in het gebied Rotterdam / Drechtsteden / Zeeland en een deel van Brabant. Hierdoor zullen één � twee pagina’s per nummer een paar keer per week van onderwerp verschillen.

Alles over de etherfrequenties. U leest het elke dag op Radio.nl in het Zerobase Dossier.

In navolging op de publiekssuccessen COSTA! en VOLLE MAAN, beiden geproduceerd en geregisseerd door Johan Nijenhuis en Alain de Levita presenteren beiden heren nu het bioscoopdebuut van regisseur Pim van Hoeve: LIEVER VERLIEFD. LIEVER VERLIEFD is een originele romantische komedie vol Nederlandse muziek die de bezoeker met een buikvol lentekriebels naar huis stuurt. Op Net 5 is de unieke Making Of van deze film tezien op donderdag 6 maart van 22.45 uur tot 23.20 uur

Walt Disney en Sony willen film- en sportzender Canal+ in de Benelux kopen, zo meldde de Financieel-Economische Tijd. Men wil Canal+ aan hun eigen betaaltelevisiedienst Cinenova toevoegen. Disney en Sony bezitten elk 45% van Cinenova. UPC heeft de resterende 10%. De huidige eigenaar van Canal+, het Franse concern Vivendi, wil het kanaal verkopen om de eigen schuldenlast te verlagen. Als dat niet lukt, wordt de zender wellicht opgeheven.

Het NCRV-bestuur heeft Dr. Guido van den Boorn per 1 maart aangesteld als algemeen directeur ad interim. Van den Boorn volgt Harry Hemink op, die werd ontslagen wegens een vertrouwensbreuk met het bestuur over de kwestie met Paul de Leeuw.

Heeft u iets te melden, opmerkingen, suggesties, laat het ons weten. Persberichten en tips blijven altijd welkom, (eventueel anoniem via een invulformulier). Laat het weten via een persoonlijke E-mail of anoniem aan Radio.nl Alles is welkom.

Gerelateerde berichten